5-viikkoiset koiranpennut ovat liian nuoria erotettavaksi emostaan

Adressin tekijä

/ #95

14.07.2010 19:07

"olen kasvattnut noin 300 pentua.

Aina annan lisäruokaa viimeistään 3 vk alkaen ja emot lopettavat pentusa hoidon 5 vk iässä.

Väkisin voi emon panna pentujensa luo mutta mitähän järkeä siinä olisi.

Korkea aika lähtä 7 vk perheisiin.

Samaa mieltä muutkin kasvattaj tuttavani."

Merkillistä, että toiset oppivat asioita kasvatettuaan muutaman pentueen, ja toiset eivät tajua edes kasvatettuaan 300 pentua. Ja miten surullista. Nämä massakasvattajat ovat juuri niitä, joilla pennut kasvavat kenneleissä ja niistä ei olla sen kiinnostuneempia, kuin mitä niistä saadut rahat täyttävät lompakkoa. Kunpa näiltä "tosikasvattajilta" ei kukaan ostaisi pentua! Näitä "oikeita kasvattajia" ei kiinnosta mikään muu, kuin pentujen tuottaminen ja näyttelymenestys. Siihenhän ei tarvita muuta, kuin kenneltilat, joihin emo ja pennut nakataan. Sellaisessa kasvatustyössä itse koira, koiranpentu tai koirien kanssa oleminen ei paljoa kiinnosta. Ja miten voisi kiinnostaakaan, kun taloudessa on pahimmillaan kymmeniä koiria, jotka asuvat häkeissä ja kenneleissä, ja pennut tehtyään siitosnartut pistetään "eläkekoteihin"? Koirien käyttäytymisestä tai luonnollisesta olemisesta eivät nämä "tosikasvattajat" ymmärrä yhtikäs mitään, mutta pitävät itseään viherpiipertäjiä paljon parempana. Niin pitävät esimerkiksi turkistarhaajatkin ja tuotantoeläinten suurkasvattajat. :(

Meillä on kotona tällä hetkellä 7,5-viikkoisia pentuja. Ne lähtevät uusiin koteihinsa täytettyään 8 viikkoa. Pentujen emo ei edes päästänyt muita koiria pentujen luo, ennen kuin ne olivat viisiviikkoisia. Se imetti niitä täysipäiväisesti lähes 6-viikkoisiksi asti, jonka jälkeen se rupesi vierottamaan pentuja. Vielä viime viikolla, pentujen ollessa 6,5-viikkoisia, emo imetti niitä vähintään 3-4 kertaa päivässä. Nyt se imetti niitä eilenkin vielä pari kertaa, tänään kerran. Emo menee ihan itse imettämään pentujaan, useimmiten oltuaan itse lenkillä tai ulkona - aivan kuten luonnossakin susiemo menee imettämään pentunsa käytyään etsimässä ruokaa.

Mutta meilläpä emo ja pennut saavat itse valita. Pennut kasvavat koiriemme keskellä kodissamme vapaasti. Niitä ei eristetä omiin tiloihinsa ja emo saa itse valita, mitä se pentujen kanssa tekee. Suurkasvattajilla tätä mahdollisuutta ei ole, koska koiria on niin paljon!

Emo on nyt siirtynyt taustavaikuttajaksi, mutta pitää pentujaan edelleen jatkuvasti silmällä, niin sisällä kuin ulkonakin. Jos pennut harhautuvat ulkona liian kauas "sallitusta alueesta", emo käy hakemassa ne takaisin. Se on myös näyttänyt pennuille, miten tarpeet tehdään pihalle. Emo näyttää, miten outoja ruokia syödään, miten autossa rauhoitutaan, miten aikuisten koirien kanssa ollaan. Jos olisin ottanut emon pois, pennuilla ei olisi ollut tätä mallia. Sitten opeteltaisiin kantapään kautta - tai ei opittaisi ollenkaan.

Pennut, emo ja muut narttumme (4 kpl) ovat kaikki samassa tilassa. Pennut jättävät emot ja aikuiset koirat rauhaan, koska emo on pystynyt vieroittamaan ne siten, kuten koiraemon kuuluukin. Pennuille on kehittynyt kunnon puremisenesto ja erinomainen koirien kielen lukutaito. Luovutan nämä pennut ilomielin maailmalle, koska ne ovat saaneet elää meillä kunnon koiranpennun elämää elämänsä ensimmäiset kaksi kuukautta. :)