Susan Kuronen - lopeta se avautuminen

Jukka Relander

/ #139

24.02.2007 02:07

"Kapakassa alkoholin avustuksella ihmisiin tutustuminen on paljon rehdimpää ja sieltä löydetyt ihmissuhteet usein kestävämpiä."

Jos kyseessä ei ollut trolli niin laitatko tiedon lähdeaineistosta niin voin käydä tutustumassa aiheeseen.

Uskaltaisin suuresti epäillä, ettei väline tai paikka ole ratkaiseva vaan ihmisten väliset eroavaisuudet. Tilastotietoa ei minulla aiheesta ole, mutta puhtaalla mutu-tuntumalla voisin heittää arvauksen, että kännissä baarissa löydetyt uudet rakkaudet päättyvät nopeammin eroon, koska niissä ei käy kuten saduissa joissa sammakko muuttuu suudelmasta prinssiksi. Reaalielämän saduissa käy valitettavasti usein juuri toisinpäin etenkin jos arviointikykyä on ollut buustaamassa etanoli. Illan suurin tavoita saaliin kotiin saamiseksi muuttuu huurun kadottua haluksi kadota paikalta jälkeä koskaan jättämättä. Internetissä on sentään mahdollista tutustua vastapelurin ajatusmaailmaan etukäteen, olkoonkin että nonverbaalisessa viestinnässä piilee usein väärinymmärryksen mahdollisuus. No, ilmeisesti aina ei ehdi saada kaikkea pääkopasta selville tai siihen tulee jossain vaiheessa toimintahäiriö, mutta pidän sitä erehtymismahdollisuutta pienempänä tässä ympäristössä kuin savuisessa baarissa jonne harva menee tuoremehua juomaan.

Toiseen ihmiseen tutustumista internetin tai jonkun vastaavan välineen kautta pidetään jostain syystä häpeällisenä, aivan kuin se olisi hukkuvan viimeinen oljenkorsi kun muualta ei mitään löydy. Tästä kertonee osittain Virtasenkin kommentti (ellei ollut tokaisu, jonka perään Borat sanoisi NOT!) samoin kuin osapuolten selittelyt siitä, että ensitapaaminen oli Ikeassa. Myönnettäköön, että internetissä tutustumisessa piilee riskit siitä, ettei komea urheilija ollutkaan sohvaperunaa kummoisempi tai menestyvä uratykki arkipäivän sankaria ihmeellisempi tapaus. Minä ja monet tuntemani ihmiset, niin naiset kuin miehetkin ovat tavanneet mielenkiintoisia ihmisiä siinä internetin kautta kuin työpaikalta, taksijonosta, baaritiskiltä, kirjaston käytävältä tai ystävän häistä. Takapajuinen ja täysin vanhentunut näkemys on sellainen, että kyseessä olisi vain moderni versio Maaseudun Tulevaisuuden takasivulla olevasta seuranhaku-ilmoituksesta jossa aikamiespoika etsii itselleen vaimoehdokasta.

Valitettava tosiasia lienee kuitenkin se, ettei se väline ole ongelma vaan suuret eroavaisuudet yksilöiden välillä. Täysin erilaisesta kulttuuriympäristöstä, arvomaailmasta tms. mukaan tempaistu ihminen ei välttämättä ehdi sopeutua muutokseen ja se aiheuttaa konfliktin joka kenties voittamattoman suuri. Pätenee niin monikulttuurisiin liittoihin kuin erilaisista sosiaaliluokista olevien suhteisiin. Poikkeukset onneksi kuitenkin usein säännöt vahvistavat.

Susan on paitsi itselleen niin monelle muulle tehnyt toiminnallaan karhunpalveluksen. Moni menestyvä mies ja nainen joka ei nauti tavallisen kansalaisen yksityisyyden suojaa miettii varmasti tarkkaan seuransa valintaa jatkossa välttyäkseen siltä, että luottamukselliset, kahden (tai vaikka useamman) ihmisen väliset asiat eivät ole rahvaan mässäilyn kohteena. Toisaalta hän on kyllä varmistanut kysyntänsä siinä missä tietyllä tavalla toimiva poliitikko oman valintansa seuraavalle kaudelle. Sillä jos ihmistä Y vihaa tässä maassa 5 miljoonaa ihmistä ja 100.000 palvoo, niin valinta eduskuntaan on varma. Rva Kurosellekin varmasti löytyy jatkossa paljon seuralaiskandidaatteja, tasosta joutunee kuitenkin jatkossa hieman tinkimään.

Jos tästä hyvää etsii, niin on ainakin aihe mistä avata keskustelu. Jokaisella löytyy varmasti mielipide. Persoonallisuudessan lähentelee keskustelun avauksena on säitä pidellyt -tokaisua, joten en menisi suosittelemaan ainakaan ensitreffeille, oli ne treffit sitten sovittu ystävän välityksellä, sattumalta Ikean kassalla tai internetin palstalta löydettynä :) (Seuraavaksi voitaisiin tarkastella vaikka hymiöiden käyttöä ja pohtia onko niiden käytön määrä oire verbaalisesta anemiasta vai sisällön perille menon varmistamisesta tässä ympäristössä).

Jatkakaa...