Adressi Vantaan erityisluokkakeskittymien purkamista vastaan

Raisa Lehtomäki

/ #65 Perusopetuslaki 1.1.2011 mahdollistaa erityistä tukea tarvitsevien...

02.11.2011 13:41

oppilasryhmien asianmukaisen opetuksen alasajon. Tästä nyt esim. Vantaan järkyttävät suunnitellut opetustoimen "säästötoimet"! Tämähän ei ole säästöä, sillä 10 vuoden päästä nämä "säästöt" kostautuvat syrjäytymisestä aiheutuneiden menojen kasvusta potenssiin miljoona... Ehkä tämä on tarkoituskin: heikommat saavat pärjätä tässä yhteiskunnassa miten kuten taitavat... Pelottaa.
Vammaispalvelulaki (1.9.2009) oli myös askel tähän suuntaan, sillä sen väljyys asettaa vammaiset eriarvoiseen asemaan keskenään ja näin suuri osa vammaisista voidaan jättää vaille apua ja tukea.
Nyt sitten odotamme milloin sosiaalipalvelulakia muutetaan samaan suuntaan... Se on taatusti tulossa, niin pessimistiseksi olen muuttunut.
Tätä yhteiskunnallista suuntausta, jossa vain kovat arvot päättävät ei saada kääntymään inhimillisempään suuntaan kuin vain siten, että yksityiset ihmiset yhtenä rintamana asettuvat tätä päättäväisesti vastustamaan. Ja tämä vantaalaisten erityisoppilaiden vanhempien käynnistämä hanke erityisopetuksen säilymisestä edes ennallaan on juuri tätä heikomman puolella olemista.
Vitsi on vielä tosiaan se, että tätä erityisopetuksen "inklusointia" ei voida perustella edes "säästöillä", koska sehän vain tulee maksamaan enemmän, jo nyt ja varsinkin lähitulevaisuudessa!
Eli vastassa näyttävät olevan todella KOVIEN ARVOJEN edustajat. Kyllähän juutalaisetkin muutama vuosikymmen sitten täällä Euroopassa viimeiseen asti uskoivat siihen, vielä keskitysleireissäkin, että eihän vallanpitäjillä ole mitään mieltä tappaa omaa - ja vielä ilmaista - työvoimaansa...
Siis pelottaa edelleen, en voi mitään. Eikä naurata yhtään, ei todellakaan.