Adressi Vantaan erityisluokkakeskittymien purkamista vastaan

Arru

/ #67 toinen näkökulma

03.11.2011 09:07

Minun lapseni taas on erityiskoulussa, koska hän kuuluu päättäjien mielestä sinne. Kun niitä erityiskouluja on olemassa voi kunta päättää, että jotkut diagnoosit nyt kerta kaikkiaan hyötyvät niistä enemmän. Siinä ei ole lapsen tarpeilla tai vanhempien tahdolla osaa eikä arpaa.

Nyt tässä taistelussa näkyy vain se erillistämisen puolustajien näkökulma. Entä me muut, jotka ovat nähneet muissa kunnissa onnistunutta integraatiota (olen itse opettaja "muussa" kunnassa)? Jotka uskomme ja tiedämme lapsemme nauttivan tavallisten lasten seurasta sen sijaan että kaikki opetus on omankaltaisten seurassa. Tiedämme myös, että tutkimukset osoittavat integraation hyödyttävän useimpia lapsia enemmän kuin erityisluokan. HUOM! Siis useimpia, ei suinkaan kaikkia. Aina löytyy niitä, joille aidosti ja oikeasti pieni erityisluokka on paras ratkaisu.

Niin kauan kuin erityiskouluja ja -luokkia on näin paljon kuin nykyään, sinne tungetaan kaikki vähänkin siihen viittaavat diagnoosit. Se on väärin! Siksi kannatan osittaista erityisluokkien purkamista, jotta olisi enemmän valinnanvaraa tarjolla, ja jotta erityisluokkaa ei määrättäisi automaattisesti lapselle.