Suojellaan Siuron arvokkaat metsät

Vieras

/ #1

22.06.2016 08:00

Nokialla on yhä jopa ainutlaatuisen arvokas luonto kaakkureineen, pähkinähakkeineen ja niin edelleen. Nokialla vuosina 1971-1985 ja 1995-2016 asuneena ja siellä paljon retkeilleenä olen kuitenkin nähnyt nokialaisen luonnon jatkuvan heikkenemisen, niin lintuharrastajana kuin marjastajana.

Nokian pohjoismetsissä, kuten Siuron alueella, asustivat aikoinaan useamman parin voimin muun muassa mehiläishaukat ja kehrääjät. Metsäalueiden kaventuminen asutuksen ja muunlaisen rakentamisen sekä vanhojen metsien hakkuiden ja ojituksien tuloksena ovat kuitenkin hävittäneet ja hävittämässä yhä laajemmin nämäkin esimerkkilajit Nokian luonnosta.

Muiden mukana nokialaiset luonnonsuojelijat tekevät suunnattoman arvokasta työtä yrittäessään asiantuntevasti valistaen vaalia kuntansa, maakuntansa ja maansa luontoa. He tekevät sitä työtä myös meidän kaikkien hyvinvoinnin ja mielenterveyden hyväksi.

Jokaisen kunnan ja maakunnan päättäjien pitäisikin nyt oikeasti sisäistää laaja-alaisemmin luonnon merkitys, nähdä muutakin kuin jatkuva kasvu ja sitä kautta luonnon turmeltuminen. Mahdollisimman monimuotoinen luonto voisi vielä tulevaisuudessakin olla se Nokian kaikkein suurin arvo, minkä takia siellä halutaan asua ja yrittää.

On siis vihoviimeinen hetki suojella tosissaan nokialaisia metsiä ja metsäkokonaisuuksia ja sitä kautta viestiä tätä sanomaa laajemminkin!

Rainer Mäkelä