RUDUS Lempäälän Sääksjärven kiviaineksen otto

/ #9 Louhintaa rakennettaville alueille eikä viimeisiin erämaihin

03.08.2010 20:33

abcdef

Sääksjärven louhoshanke on laajuudeltaan erittäin merkittävä verraten moneen muuhun tällä hetkellä suunnitteilla olevaan. Louhintamäärä voi laajimmillaan olla 7...15-kertainen tavanomaisiin noin 1...2 milj. m3 kohteisiin verrattuna.

Syyt, miksi erityisesti Sääksjärven kohde pitäisi jättää toteuttamatta, voidaan jakaa kolmeen ryhmään.

Ensiksikin seutukunnallisia kaavoituksia ei ole vielä loppuunsaatettu. Mikäli hanke toteutuisi, se tulisi keskelle viimeistä yhtenäistä erämaa-aluetta ja jakaisi liikennöinnin myötävaikutuksella alueen kahteen osaan. Viherkäytävä Pirkkalaan olisi vaarassa katketa. Hanke edistäisi kiisteltyjen suurhankkeiden kuten logistiikkakeskuksen, Puskiainen - Linnakallio moottoritieväylän ja oikoradan suunnittelua. Valtakunnallisetkin suunnitteluohjeet puoltaisivat ensisijaisesti entisten väylien laajentamista. Näin ollen olisi odotettava, että erityisesti Pirkanmaan 2.vaihemaakuntakaava (logistiikka ja liikenne) tulisi ensin valmiiksi.

Toinen merkittävä haitta on ihmisten terveyteen ja viihtyvyyteen vaikuttavat syyt. On näet ilmiselvää, että korkeaa ylänköä louhittaessa melua ja pölyä riittää Sääksjärvelle ja jopa Toivioon asti, vaikka suojaukset olisivat tehokkaat. Geologisia karttoja silmäillessä voi todeta, että arseenia esiintyy alueella. Moreenin poisto ja louhinta 70 hehtaarin alalta ei voi olla vaikuttamatta veden virtauksiin Sääksjärven alueella. Jatkuva liikenne tuo turvallisuus- ja saasteongelmat paikallisille asukkaille. Erityisen vaarallista on pölyn ja kalliohalkeamien kautta leviävä arseeni. Arseenin esiintyminen vaatii laajoja tutkimuksia, johon muutama koereikä ei riitä.

Kolmas merkittävä asia on adressin esittelysivulla kuvatut luontoon ja virkistyskäyttöön vaikuttavat seikat. Mikäli hanke toteutuu muiden suurhankkeiden kanssa, luonto- ja virkistysarvot menetetään ikuisiksi ajoiksi. Metsä uudistuu, mutta maaperää ja maisemaa ei saada enää ennalleen.

On tärkeää, että kiviainesta louhitaan lähietäisyydellä, missä rakennetaankin, kuljetuksen vähentämiseksi. On kuitenkin väärin, että louhinnalla on vaikutus suurhankkeiden syntyyn. Niinpä kiviainesvarat olisi ensin hyödynnettävä nykyisiltä rakennusalueilta mahdollisimman tarkkaan. Myös kierrätys on osaratkaisu, mikä tämän louhoshankkeen yhteydessä tosin hyvin on tuotu esiin. Uusi ehkä vaikeakin ajattelutapa louhosalueiden suunnittelussa olisi yhteistyö luonnonsuojelujärjestöjen kanssa. Näin ei tuhlattaisi voimavaroja merkittävien luontoarvoja omaavi- en alueiden heikentämiseen, vaan löydettäisiin yhteisymmärryk- sessä lähietäisyydeltä sopivia kiviaineksen louhinta- ja käsittelyalueita.