Puolueeton tutkimus/Karppaus – karppaaminen

Oikea voi

/ #45 Margariini on yksi epäterveellisimmistä "keksinnöistä"

09.11.2011 14:27

"Lissu

27.10.2011 23:18

Minä taas voin tosi hyvin kun noudatan suurinpiirtein sydänliiton suosituksia eli
"Puoli kiloa vihanneksia, hedelmiä ja marjoja päivittäin, kalaa vähintään kaksi kertaa viikossa, täysjyväviljatuotteita, rasvattomia tai vähärasvaisia maitotuotteita, sopivasti pehmeää rasvaa ja haluttaessa vähärasvaista lihaa; vähemmän kovaa rasvaa, suolaa, sokeroituja juomia, makeisia ja leivonnaisia sekä puhdistettuja viljatuotteita. Unohtamatta hyvää makua, kaunista kattausta, iloista mieltä ja kiireettömyyttä mukavassa ruokaseurassa milloin vain mahdollista."

Liikun paljon ja en tulisi mitäään kuvitellakaan että kunnon treenien jälkee lautasella olis esim vain kalaa ja parsakaalta..kyllä siinä pottuakin pitää olla!

Olen sitä mietä että asia pitää ilman muuta tutkia perin pohjin..eniten huolestuttaa ne "ääripäiden"viattomat lapset, joiden vanhemmat ruokkiavat lapsiaan "tää tuntuu vaan nyt niin hyvältä tuntumalla" ja juottavat heill taysmaitoa yms. rasvaista."

Hmm eniten huolettaa kyllä ne lapset jotka vanhempiensa takia joutuvat syömään ruokaa täynnä lisäaineita! Pehmeä rasva eli margariini on teollinen tuote.
(sivulta http://www.elinahytonen.fi/2011/03/rasvaisen-ruoan-ylistys-lyhyt-rasva-aapinen-2/ lainattua)
"Moni ravintotieteilijä osoittaa nyt sormella nykyajan prosessoitua ruokaa. ”On varsin vähän tunnettua, että kehittyneissä maissa kuten Amerikassa sepelvaltimotauti oli harvinainen ennen vuotta 1920”, sanoo uraauurtava ravintotieteilijä tri Mary Enig, Weston Price Foundationista, ”mutta se lisääntyi dramaattisesti seuraavan 40 vuoden aikana. Jos – kuten meille on sanottu – sydäntaudit johtuvat tyydyttyneiden rasvojen nauttimisesta, eläinrasvojen syönnin olisi tuona aikana pitänyt vastaavasti lisääntyä. Mutta itse asiassa tapahtui päinvastoin. Esimerkiksi Amerikassa vuosina 1910-1970 perinteisen eläinrasvan osuus väestön ruokavaliosssa laski huomattavasti.”
Eläinrasvojen (kuten voin) puute voi aiheuttaa lapsille autismia, ylivilkkautta sekä Aspergerin ja Touretten syndroomaa. Nuorille tyydyttyneiden rasvojen puute tuo lisäksi käytös- ja mielialahäiriöitä, väkivaltaisuutta, aggressiivisuutta, sosiaalista eristäytymistä ja itsensäsilpomista ja luki-vaikeuksia. Masennus ja uupumus ovat kasvavia työkyvyttömyyden syitä ja voidaan liittää rasvaköyhän ruokavalion yleistymiseen. Hermoston rappeutumissairauksien (esim. Altzheimer tai Parkinsonin tauti) on lisäksi arveltu olevan seurausta omega-6- ja omega-3-rasvahappojen tasapainottomasta saannista."

”Yksi syy siihen, että monityydyttämättömät öljyt aiheuttavat terveysongelmia on, että ne kuumentuessaan oksidoituvat (hapettuvat) – näin tapahtuu kun ruokia valmistetaan teollisesti. Tällöin nämä öljyt tuottavat vapaita radikaaleja”, sanoo Enig. ”Ne ovat kemiallisesti äärimmäisen reaktiivisia ja vahingoittavat verisuonia, käynnistäen ateroskleroosin (verisuonten kalkkeutumisen).”

Kaikkein vahingollisimpana ruoan prosessointitekniikkana pidetään hydrogenaatiota, menetelmää jossa monityydyttämätön kasviöljy muunnetaan eläinrasvaa muistuttavaksi aineeksi. Ongelmana on, että hydrogenoiduissa (kovetetuissa) öljyissä on runsaasti toksisia (myrkyllisiä) transrasvahappoja (TFA); ja näitä on kaikissa prosessoiduissa ruoissa.

Nam nam hyvää prosessoitua margariinia... yäk :G