Mopot 80 km/h

Vieras

/ #165 kestää hyvin 80km/h

10.08.2010 12:22

Espanjassa ja italiassa tehdyt tavalliset mopot kulkee normaalisti 80-90 km/h, mutta suomessa ne sitten kuristetaan ja rajoitetaan 45km/h nopeuteen. Mopot ovat sitäpaitsi suurimmaksi osaksi tehty kevytmoottoripyörän runkoihin ja niissä on kevareiden jarrutkin. Mielestäni mopon katsastusvaiheessa voitaisiin määrittää kuinka lujaa kyseisellä mopolla saa ajaa ja kunika lujaa se saa kulkea. Vanhat kiinalaiset rojut voisivat mennä sen 50km/h koska ne eivät kestä isoja vauhteja ja sitten nämä eurooppalaiset korkealaatuiset mopot mitkä valmistus maissaan kulkevat jo 90km/h saisivat suomessa mennä 60-70. Suuri osa mopo onnettomuuksista tapahtuu kun autoiliat ohittavat vaikeissa paikoissa, tosin tämä tapahtuu kyllä vaikka ajaisit viritetyllä mopolla 90 km/h  80 alueella (kokemusta on) ainakin näillä mersu/bmw/audi nais kuljettajilla on mahdoton tarve ohittaa heidän 4 litraisilla autoillaan ja sitten jäävät mopon eteen hidastelemaan ja näyttelemään heidän uusia autojaan. Bussitkin ohittelevat joskus hyvin vaikeissa paikoissa ja mitkään autoiliat eivät nähtävästi tajua sitä että mopolla/moottoripyörällä tarvitsee tilaa ajaekseen, ei voi ajaa ojassa tai 5cm päästä tien reunaa.