Puolueeton tutkimus/Karppaus – karppaaminen

Isa Häkkinen

/ #47 No voi herranjeesus.

12.11.2011 07:47

En ole tietoisesti suosinut koskaan vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta keliakian ja hyvin pienien tulojen yhdistelmä aiheuttaa säännöllisin väliajoin ns. vähähiilihydraattista kausia, kun ei ole varaa ostaa pastaa ja leipää, joten ainoat perinteiset hiilihydraatit mitä syön tulevat perunasta ja riisistä. Ja näinä kausina oloni huononee selkeästi, vatsani turvottaa, kärsin yleisestä ahdistuksesta ja vatsakivuista ja muutenkin tunnen oloni koko ajan väsyneeksi. Kun syön 2-4 palaa leipää tai sämpylän pari päivässä ja pastaa 1-4 kertaa kuussa ruoaksi, olo paranee saman tien. Muuten ruokavalioni sisältää koko ajan paljon vihanneksia sekä raakana että kypsennettynä, koko helahoidon erilaisia proteiinilisukkeita (liha, kala, vegaaniset vaihtoehdot, pavut), maitotuotteet ja munat sekä kasviperäisiä öljyjä ruoanlaitossa.

Ilmeisesti olen vain luonnonoikku, kun vatsani toimii paremmin jos syön enemmän "pullamössöä", enkä nirsoile hiilareiden kanssa.

Monipuolisesti voi syödä vaikka söisikin hiilihydraatteja. Munakoisot, avokadot ja kesäkurpitsat voi yhtä hyvin asettaa lisukkeeksi niin lihalle kuin lihalle ja perunallekin. Epäilen että suurin osa karppauksen terveysvaikutuksista johtuu vain kokonaisvaltaisesta elintapojen muutoksesta, eikä pelkästään hiilihydraattien vähentämisestä.