Oamkin tanssinopettajakoulutus säilytettävä

Tehostamisen varaa

/ #42 Tanssin puolesta

11.08.2016 11:10

Mielestäni vähän turhan suoraviivaisesti vedetään yhtäläisyysmerkki kahden asian välillä:
Päätös mistä säästetään tuo 10 % vuodesta 2019 alkaen = Tanssiopetuksen lakkauttaminen kokonaan kyseisessä opistossa.
Eihän tuo nyt suoraan niin mene. Välttämättä yhtään linjaa ei tarvitse lopettaa eikä oppilaspaikkoja vähentää, kun tarkasteluun otetaan myöskin toiminnan tehostaminen ja hallinnollisten kulujen karsiminen.
Noin äkkiseltään laskin että OAMK:ssa on henkilökuntaa kaikkineen liki 700 henkilöä, josta kulttuuripuolen osuus hieman yli 60 henkilöä.
Jos kulttuuripuolen henkilökunnasta vähennetään pitkällä tähtäimellä tuo 10 % henkilöstöstä, tarkoittaisi se vain noin kuuden henkilön vähennystä. Tuon takia ei yhtäkään tanssipuolen linjaa vielä tarvitse lakkauttaa! En usko että OAMK on mikään poikkeus muiden työyhteisöjen joukossa jottei lukuisia virkoja voitaisi yhdistää, myös tanssipuolella.
Lisäksi tuolla näyttää olevan muita opintosuuntia joiden lakkauttamista kokonaan on ihan perusteltua mietti. Pitääkö  esimerkiksi insinööri- ja sairaanhoitajakoulutusta olla lähes jokaisessa ammattikorkeakoulussa?
Kirjastopuolella informaatikkoja taisi olla toistakymmentä. Kaatuuko ko ammattikorkeakoulun kirjastotoimi siihen jos 2-3 informaatikon työsuhde lakkautetaan?

Sinänsä itsekin tanssinharrastajana olen samaa mieltä kirjoittajien kanssa tanssin hyödyllisistä vaikutuksista, samoinkuin siitä että tanssinopetusta Oulussa ei tule supistaa tai lakkauttaa. Toimintaa tehostaa kylläkin.