RUOTSINKIELINEN KIELIKYLPYOPETUS WESTENDINPUISTON KOULUSSA

01.09.2016 15:05

#17: -

Kiitos kommentistasi!

Kaikki Westendinpuiston koulun kielikylvyssä olevat lapset ovat äidinkieleltään suomenkielisiä. Opetusmetodina kielikylpy perustuukin juuri tähän; äidinkieleltään enemmistökieliset lapset tutustuvat kielikylpykieleen päivittäisen toiminnan lomassa ja saavat opetusta vieraalla kielellä, tavoitteena toiminnallinen kaksikielisyys. Kielikylpy tulee aloittaa jo 3-6 vuoden iässä, eli vanhemmat ja lapset sitoutuvat kielikylpyyn viimeistään lapsen aloittaessa esikoulun. Näin lapset pystyvät oppimaan ja opiskelemaan heille vieraalla kielikylpykielellä heti ensimmäisen luokan alusta lähtien. Opetusmetodin tarkoitus ei siis ole lähteä opettamaan lapselle vierasta kieltä ensimmäisen luokan alusta lähtien, vaan siihen on tullut sitoutua jo aikaisemmin. Kielikylpymenetelmässä keskeistä on myös se, että lasten vanhemmat puhuvat kotona omaa äidinkieltään, tässä tapauksessa suomea.

Kielikylpyä metodina tarjotaan pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa myös monella muulla kuin ruotsin kielellä. Kielestä riippumatta metodiikka oppimiseen on sama.

Kerromme erittäin mielellämme lisää kielikylvystä ja toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi tutustumaan kielikylpytoimintaan esimerkiksi Espoon kielikylpypäiväkodissa! Yhteystiedot löytyvät esim täältä: http://www.espoonkielikylpy.fi/2.

Myös Vaasan yliopiston sivuilta löytyy kielikylvystä paljon lisätietoa, johon kannattaa tutustua.