Kannabis lailliseksi

Koivula

/ #95

03.03.2007 13:55

Anton Suomisen kommentti on mielestäni ehdottomasti pätevin syy siihen miksi kannabiksen pienimuotoinen käyttö ja kasvatus omiin tarkoituksiin pitäisi laillistaa.

Tottahan on että vaikka kuinka kannabis olisi huumausaineista terveellisin, se edelleen on huumausaine ja siten haitallinen ihmiselle. Totta kai ihminen eläisi elämänsä paljon terveempänä, jollei hän koskaan kokeilisi minkään laisia päihteitä mukaanlukien myöskin tee ja monet muut ruoka-aineet, joilla on epäilemättä jonkinlaisia haitalllisia vaikutuksia. KUITENKIN onnelliselle elämälle ei ole minkään laista absoluuttista perusedellytystä (paitsi ehkä todennäköisesti rakkaus, mene ja tiedä) kuten esim. terveys. Terveys on hyve, johon ihmisiä tässä yhteiskunnassa kannustetaan enimmäkseen työkyvykkyyden puitteissa. Kuitenkin työtätekemälläkin voi elämänsä pilata, eli esimerkiksi ns. palaa loppuun tai pilata perhesuhteensa. Miksei myös kutenkin pelastaa. Loppujen lopuksi ihmisen tärkein tehtävä _omassa_ elämänkatsomuksessani on elää elämä itseään, ei yhteiskuntaa varten, muttei kuitenkaan yhteiskunnan tai lähimmäistensä kustannuksella, mutta omalla kustannuksellaan melkeimpä väistämättä. Tämän kaiken pointtina on se, että kannabis ym. päihteet(raskaita huumeita lukuun ottamatta) eivät ole liian suuri rasite yhteiskunnalle, eli jos ne pilaisivatin yksilön elämän, se luultavasti on sen arvoista ja kannattavaa, sillä jokainen voi punnita mikä omassa elämässä on se mikä merkitsee ja mikä siitä tekee elämisen arvoista.

Itse voin sanoa, että tuskin elämäni ilman päihteitä olisi parempaa. Tupakointia en ole vielä lopettanut koska se yksinkertaisesti on mielestäni mukava ja miellyttävä tapa. Tiedostan haittavaikutukset ja punnitsen hyötyjä ja haittoja omassa päässäni. Häpeän polttamistani esim. lasten edessä. Kannabista polttelen aina tilaisuuden tullessa, enkä aio lopettaa, sillä se tarjonnut valtavasti mukavia kokemuksia. Usein valitsisin kannabiksen ennen alkoholia, vaikka hyviä kokemuksia siitäkin riittää. Päihteissä on aina muistettava kohtuullisuus. Ongelmat syntyvät yleensä vain liikakäytöstä.

Allekrijoitan.