Kunnat ja valtio, lopettakaa energian tuhlaus [Voit myös allekirjoittaa ruksien, että tietosi ei näy netissä.]

Ajattelemisen aihetta

/ #8 Puhdas tulevaisuus

06.11.2016 13:06

Miten on vaikea ymmärtää, mikä on turha valo. Se on valo, kun päivänvalo riittää, ja jonka puute ei voi aiheuttaa vaaratilannetta. Tarpeelliset valot on tietysti ilkivaltaa ja varkautta estävät, esimerkiksi pankien, kauppojen, ravintoloiden ym. Turhia valoja palaa nyt niin paljon, että pakko saada vähenemään, ilmastossa ja ympäristössä on jo nyt nähtävissä hälytysmerkkejä. Ääripäässä jonkun kirkokylän katu- ja puistovalot palavat auringon kanssa kilpaa.

Valoja ei kuitenkaan voi laittaa joka paikkaan taajamien ulkopuolelle eikä vaarallisten risteysten ulkopuolelle, koska ilmastomme ei tule kestämään sitä. Olen kuullut myös valojen palavan jatkuvasti sellaisissa paikoissa, jossa ei ole tarvetta kun käyttäjiä vaan joku harvoin. Tarvittaessa liiketunnistin voi myös säästää paljon energiaa.

On esimerkiksi, puistoja, kuntopolkuja, jos niitä tarvisee vaan joku, niin tasapuolisuuden nimissä, miksi kaikkien veronmaksajien pitäisi maksaa tämä kallis ilmastoa saastuttava palvelu? Puiston läpi ei ole pakko oikaista, jos on vaarallista. Kuntopolulle voitaisiin sopia sellainen aika nyt pimeään aikaan joka sopisi miltei kaikille, jotka ei pääse valoisalla.

Ei kuitenkaan voida laittaa kaikille ihmisille valoja jatkuvasti jokaiselle tielle, ettei kukaan joudu mahdolliseenkaan vaaraan. Mistähän saataisiin sellainen määrä sähköä ja millä rahalla? Mitenkähän ilmaston, maan ja veden  kävisi? Voisiko hengittää, syödä ja juoda vettä?
Voi olla, että saadaan seuraukset vielä itsekin kokea, jos ilmastonmuutosta ei yritetä oikein tosissaan estää.