Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Vieras

/ #489 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uusiutuvat energiat ohitti investoinneissa fossiiliset

29.11.2011 16:21

#488: PauliJ - Re: Re: Re: Re: Re: Uusiutuvat energiat ohitti investoinneissa fossiiliset

Ja meinaatko siis että ydinvoima on houkutteleva investointi? Sekin on jo tällä palstalla laskettu, että nykyisillä sähköhinnoilla sijoitus ydinvoimaan tuo kaiken kaikkiaan n. 6% tuoton 60 vuoden aikana ottamatta mitään kuluja ja veroja huomioon. Vertailukohdaksi tähän voidaan ottaa vakuutusyhtiö Ilmarinen, joka pääsee normaalisti yhden vuoden aikana n. 10% sijoitustuottoon. Suomi ei tarvitse enää kaikkien uusien ydinvoimaloiden tuottamaa sähköä, vaan suurin osa siitä on tarkoitus myydä ulkomaille. Eli jonkun mielestä on siis hyvä idea myydä veronmaksajien rahoilla rakennettujen ydinvoimaloiden sähköä ulkomaille, ja saada siitä n. 6% tuoton 60 vuoden aikana, kun osaavat sijoitusammattilaiset saavat samalle rahalle 300-kertaisen (1.1 potenssiin 60) tuoton 60 vuoden aikana ilman yhdenkään ydinvoimalan rakentamista?

Ja vielä kerran, koska kunnalliset sähkölaitokset ovat päättäneet investoida ydinvoimaan, ei ole enää juurikaan muita yrityksiä jäljellä, jotka investoisivat tuulivoimaan tai muuhun uusiutuvaan