Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille

tinnittaa

/ #389 minun puolesta saisi kieltää

05.01.2023 12:01

Itselleni tinnitusta, hyperakusiaa ja kuulonalenemaa potevana raketit ja ilotulitteet on kaukana mukavasta sillä pelkään että ne pahentaa oireitani. Yritän yleensä vain vältellä kaikenmaailman paukkuja joista lähtee isot desibelit ettei kukaan jästipää ammu ihan korvan juurella ja pahenna oireitani niin että korva ei soi kahta kauheammin tai etten menetä vielä lisää kuuloa. Inhottavinta on se, että kun ihmiset ei aina edes noudata sääntöjä. Tänäkin vuonna joku päätti pamauttaa jotain ilotulitteita piha-alueella niin että kun käytin koiraa pissalla se säikähti pahasti ja omiin korviin kävi. Ajattelin vain pikaisesti kesken rakettien ampumisen käydä pissattamassa koiran. Muuten olinkin visusti sisällä koska ei huvita ottaa riskejä.

Olen ilotulitteiden kieltämisen kannalla yksityishenkilöille tai niin, että asuinalueilla ei  saa ampua ilotulitteita. Miksi hemmetissä joillakin saa olla kivaa ja toisille uusivuosi menee pilalle tai siihen sisältyy ahdistusta näiden räiskinnän takia? Minua ei haittaa mitkään kaupungin ilotulitukset jotka tekee ammattilaiset tai ilotulitteet jota ei ammuta asuinalueilla. Menkööt jonnekin rajatulle alueelle räiskimään joka ei ole juuri asuinalueen välittömässä läheisyydessä tai piha-alueilla niin että halutessaan saa kartella näitä paukuttelijoita.

Ihmisten ei ole pakko haluamattaan osallistua alkoholin juomiseen tai tupakointiin (monet taloyhtiöt on alkaneet kieltää parveketupakointiakin) niin miksi ihmeessä pitää jännätä että joku pamauttaa jonkun raketin korvan juuressa? Aina puhutaan vain silmävammoista mutta kuulovammat voi olla hyvin invalidisoivia ja kärsimystä aiheuttavia jos korvat alkaa soida ison pamauksen seurauksena. Ilotulitteiden desibelit voi olla isompia kuin rokkikonsertissa etenkin jos joku toope pamauttaa jonkun kovan pamauksen lähellä.

Joillekin se korvan juuressa laukaistu paukku voi olla tinnituksen alku. Toisinaan nuo raketit voi myös itse räjähtää koska on myös viallisia raketteja ja siinä on riskissä myös ohikulkijat. Hirvittää eniten ne känniset piittaamattomat ilotulitteiden ampujat.

Kommentoi adressia




Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…