Eliina ja Matti Försti - menetetty elämänlaatu takaisin

Jaakko Mäkinen

/ #12

23.10.2006 22:56

Koska MOT rakensi sensaationsa yksin omaan Förstien tarinoiden varaan, eikä halunnut kuulla rakennusyhtiön kantaa, niin pistetäänpä tähän vähän otteita NCC:n toimitusjohtaja Timo Korhoasen tiedotteesta.

Ei ehkä kannattaisi aina olla niin onnettoman sinisilmäinen.

Ja sitten NCC:

"Tällä hetkellä vastapuolen, Eliisa ja Matti Förstin ja meidän käsityksemme eroavat noin 3 miljoonalla eurolla, joka myös ilmenee maaoikeuden pöytäkirjasta. Kyseessä on siis omakotitontti, jolla oli varsin huonokuntoinen omakotitalo."

"Ehdotimme 2002 Försteille tontin ostamista selvästi alueen käypää hintaa korkeammalla hinnalla tai vaihtamalla sen rivitalokolmioon, jonka hinta on tällä hetkellä noin 240 000 euroa. Tuohon aikaan ehdottamallamme summalla olisi myös saanut lunastettua vastaavan omakotitalon Espoon alueelta."

"Ilmoitimme Maaoikeuden käsittelyssä, että olimme ja olemme edelleen valmiit maksamaan Förstin pariskunnalle aikaisemmin tarjoamamme summan, eli 179 000 euroa, joka on 30 000 euroa enemmän kuin oikeuden määrittelemä alueen käypä hinta. Vaihtoehtoinen tarjouksemme rivitalokolmiostakin on yhä voimassa".

"Asuntorakentamisen kannalta katsoen ongelman peruskysymys on siinä, että kyseinen tontti on osa kerrostalotonttikokonaisuutta, eikä oma tonttinsa kuten MOT-ohjelmassakin tuotiin esille."

"Ohjelmassa ei käsitelty sitä, miksi juuri Matti Försti kaatoi kaupungin 1994 tekemän kaavamuutosehdotuksen, jossa Förstit olisivat saaneet oman erillisen kerrostalotonttinsa omalla rakennusoikeudella ja saaneet asua niin kauan kuin he olisivat itse halunneet ja voineet myydä tonttinsa oman tahtonsa mukaisesti. Tällöin muu osa nykyistä korttelia olisi voitu rakentaa ilman kyseistä tonttia.
Käsittääkseni kaavamuutoksen estämisellä tähdättiin siihen, ettei alueella voitaisi rakentaa ennen kuin Förstien kovaan hintapyyntöön olisi suostuttu".

"Asemakaavan muutoksen valmisteluvaiheessa vuonna 1990 oli esillä myös pientalovaihtoehto, jota Förstit eivät myöskään hyväksyneet. Tämä kaikki on löydettävissä julkisista asiakirjoista samoin kuin Matti Förstin tontista esittämä 3,27 miljoonan euron vaatimus".

"Tarjosimme näitä tietoja turhaan MOT-toimittajalle Martti Backmanille, jota ei myöskään kiinnostanut se, että olemme toistuvasti pyrkineet löytämään vapaaehtoisen ja inhimillisen ratkaisun hintakiistaan".

"Henkilökohtaisesti koen suurta myötätuntoa Eliisa ja Matti Förstiä kohtaan, joita koen käytetyn MOT-ohjelman sensaatiojournalismin välikappaleina".