VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Vieras

/ #55 Suur-Salo suunta huonompaan

01.10.2010 08:51

Kun Suur-Saloa ruvettiin perustamaan oli ruusuisia lupauksia kuinka kaikki tulee kukoistamaan ja paremmaksi, mutta kuinkas kävikään? hyvin pahasti näyttää siltä, että vain todellisuudessa entinen salo kasvaa ja sitä kehitetään kun taas Suur-Saloon liittyneistä kunnista ajetaan alas hyvin toimivia ja viihtyisiä vanhainkoteja ja muita palveluja. Alkaa näyttää siltä, että Suur-Saloon liittyneet kunnat ovat jotain ihmeen riippakiviä, pakollisia mutta välttämättömiä.
Oli liian hätäinen tämä väkisin laajenettu Suur-Salo, eikä sitä valmisteltu kunnola, sitäpaitsi eihän Suur-Salon liitoksesta edes järjestetty minkään näköistä kansanäänestystä, kuten esim. Lahdessa.
Olenkin vahvasti sitä mieltä, että liitoskunnat olisivat pitemmän päälle pärjänneet paremmin itsenäisinä, eikä liitoskuntien yllä olisi jatkuvasti leijunut samalla tavoin uhkakuvia palveluiden lopettamisesta, esim. Norjassa on jälleen alettu palata pienmpiin kuntayksiköihin kun ovat huomanneet, ettei ns. suurkunnat toimi.
Ehkäpä suurkunnat Suomessa jossakin toimivat mutta Suur-Salon kohdalla se on koko olemassa olonsa aikana näyttänyt varsin selvästi toimimattomuutensa.