Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Lasse Kallo
Kallon kylä (Kittilä)

/ #102

26.03.2007 09:41

Lapissa on jälleen käynnistynyt metsäsota. Miten metsäsota liittyy tähän nettiadressiin? Paljonkin, jos minulta kysytään. Äärisuojelun kannattajat, etten sanoisi terroristit, kun ovat käyttäneet ja käyttävät poronhoitoa keppihevosenaan tarkoitustensa saavuttamiseksi. Propagandakone nimeltä Greenpeace on saanut aikaan sen, että valtaväestö Suomessakin on saanut poronhoidosta ja saamelaisuudesta vääristyneen ja romantisoidun kuvan. Ns. luonnonsuojelijat näkyvät pitävän Metsähallitusta laillistettuna rosvona, joka uhkaa koko Lapin poroelinkeinoa, riistää saamelaisilta elinmahdollisuuden, kulttuurin, identiteetin ja niin päin pois.
Uskallan epäillä, että ns. luoononsuojelijat ymmärtävät poelinkeinosta saman verran kuin Piiraisen pässi vanukasreseptistä. Vaan eipä tuo kai haittaa kun homman nimi on tarkoitus pyhittäköön keinot.
Pitkäaikaisen saamelaisparlamentaarikko Jouni Kitin mukaan metsähakkuut eivät ole porotalouden ongelmien syy, syy on ylilaiduntaminen. Kitin mielestä porotaloudessa kaivataan samanlaista rakennemuutosta, joka maataloudessa on jo tapahtunut.
Taidanpa olla Jouni Kitin kanssa samaa mieltä näistä asioista.