Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #44 Kirkkoharju ei riitä kaikkeen

02.10.2010 11:29

Jotta kaikilla kuntalaisilla olisi mahdollisuus tutustua kunnan ja Sorolan perikunnan v. 1992 tekemään sopimukseen, on nyt tehty virallinen pyyntö ja valtuustoaloite, että kunnanvaltuusto asettaa ao. sopimuksen yleisesti nähtäväksi ja tarkasteltavaksi. Demokratian nimissä on välttämätöntä, että kuntalaisilla on oikeus tietää mihin ym. sopimus meitä kuntalaisia velvoittaa ja mihin ei.

Jos sitten katsotaan järkeväksi lunastaa ao. alue kunnalle yleiseen virkistys- ja liikuntakäyttöön, niin sitä ei ole pakko tehdä pelkästään rahalla: kunnalla on merkittäviä maanomistuksia itselläänkin ja maanvaihto rakennusoikeuksineen lienee yleinen tapa järjestellä ja ohjata kunnissa rakentamista järkeville paikoille. Tulevassa Ilmoninmäen kaavassa (nykyinen lukion alue) kunnalla on isot alueet hallussaan ja mikään ei estäne maanvaihtoa esim. sinne. Samoin Pikonkankaalle Kirkkoharjun eteläpuolelle (Valimon alue)ollaan suunnittelemassa isoa kerrostaloaluetta (1000-2000 asukasta!) ja sieltäkin löytynee runsaasti sopivaa vaihdettavaa.

Eikä rahakaan ole poissuljettu vaihdon väline, ainakaan osittain. Ei kunta niin köyhä ole kuin useasti annetaan ymmärtää. Esim. uimahalli maksoi jotain 12-13 miljoonaa euroa. Nyt voisi olla vuorossa pieni satsaus harjuluonnon ja luontoliikunnan puolesta.

Nykyisestä ao. kaavahankkeen piirustuksista näkee, miten ylös ja järkyttävän korkeana (4-kerroksiset talot ylimmäksi harjua!) nämä suunnitellut 10 kerrostaloa on aiottu rakentaa. Matka ylimmän kerrostalon seinästä kunnan valaistuun hiihtolatuun (joka on kunnan pääliikuntareitti Näkötornilta kohti Kyötikkälää) on vain muutama kymmenen metriä! Kaikki tietävät, että kaavan toteutuessa se olisi entinen hiihtolatu, koska massiivinen asutus näin lähelle latua lisää ladullakävelijöiden määrää merkittävästi. Hienoina viikonlopun pakkaspäivinä ladun käyttäjiä on enemmän kuin tuhat! Arkisinkin hiihtäjiä on satoja. Kuka ei usko, käyköön itse katsomassa. Tämäkö kaikki haluttaisiin pilata?

Pro Kirkkoharju -liikkeen ei ole tarkoitus suojella vain "naapurin" maita. Sen ainoa tavoite ja tahto on säilyttää valtakunnallisesti arvokas Kirkkoharju meidän kaikkien virkistys- ja maisemakäytössä, mutta niin, että maanomostajien oikeuksia ei mitenkään poljeta. Siksi ehdotin Kangasalan Sanomissa 28.9.2010, että sopimusneuvottelut kunnan ja nykyisten alueen omistajien kanssa käynnistetään uudelleen niin, että Kirkkoharjun tämäkin osa säilyy ja maanomistajat saavat korvaavaa rakennusmaata riittävästi sellaisilta alueilta, joihin rakentaminen hyvin soveltuu.