VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Marjatta Halkilahti
Vieras

/ #67 Miten niin erityisvaateita?

02.10.2010 15:53

Kts. http://salo.tjhosting.com/kokous/2010593-4-18622.PDF

Salon Sosiaali- ja terveystoimen palvelustrategia- ja palveluverkkosuunnitelma, s. 17-18 ( jossa Kajalakodin taustatiedot rakennus- ja korjaus- ym. vaiheineen ovat täysin väärät, väärät ja puuttelliset)

..

Kajalakodilla on oma kaivo ja vesijohto. Samasta kaivosta eri johdolla vetensä saa 10 omakotiasujaa.

Perttelin kunnan vesijohtoliitäntä rakennettiin vuonna 1972 kodin varamahdollisuudeksi, jos omassa kaivossa olisi joskus joku häiriö. Vesi oli ilmaista ja jäteveden puhdistus maksettiin vesimittarin osoittaman kulutuksen mukaan. Jätevedet menevät kunnan viemäriverkkoon. Kaivon ja säiliön mahdollisista huoltokustannuksista on omat sopimuksensa. Omakotiasujat tietävät, että suuren suuria kustannuksia ei vuosittain ole.

Systeemi oli toimiva ja olisi edelleenkin, mutta kun laitos siirtyi Salon kaupungin omistukseen 1.1.2009 niin veden otto omasta kaivosta kiellettiin. Teknisen pojille ei ilmeisestikään sopinut se, että joskus pitäisi käydä nk. huoltohommissa kaivolla tai vesisäiliöllä. Nyt maksetaan kaupungin vesi, eikä laitos ole mikään pikkukuluttaja.

Mistä palosprinklerivesi?

Eiköhän sen voi omasta kaivosta, omasta vesijohdosta ottaa ja ihan ilmaiseksi.
Vai eikö se ole sopivaa palosprinklerivedeksi, kun sitä toiset vielä ihan juomavetenäänkin käyttävät?

Palosprinklerin vetäminen ei siis pitäisi olla millään tavalla ”haasteellista”. Vesi tulee ja lvi -ihmiset osaavat nuo tarvittavat palosuihkutukset asentaa.

Ja sprinklerit tulee asennettavaksi joka tapauksessa, asuu siellä talossa sitten vanhuksia tai mielenterveyskuntoutujia ( sss 2.10.2010).

Katon rajassa keikkuvat palosuihkut sinne saa rakennettua ihan hyvin, jos niin halutaan. Mutta nyt ei haluta. Tietyt tahot haluavat Kajalakodin ja vanhukset pois Salo -kartalta. Kotihoidon ja palveluasumisen perään nyt hehkutetaan, muuallakin kuin Salossa, mutta jokainen, jolla on lähipiirissään vanhushoidettava tietää, ettei se niin vaan onnistu.

Miskvarten Salon sivistystoimi osaa laskea kustannuksia, sitä mitä mikäkin juttu maksaa, mutta ei sote? Mistä sote löytää niin paljon rahaa, että se pystyy hoitamaan kaikki muistamattomat ja huonosti kotioloissa pärjäävät vanhukset koteihinsa? Luuleeko sote, että vanhainkotien lakkauttaminen, hinnalla millä hyvänsä ja hoitajien jalkauttaminen ( käskytyksellä kuin armeijassa) tämä kaiken pelastaa?
En usko, että on rahaa.
Ei sitä usko moni muukaan.

..

Muuten: Lämpönsä Kajalakoti saa kaukolämpönä hiljattain rakennetusta Inkereen koulusta!
Pihamaata ja tonttia on 2,96 ha!

Ja kysymys: Kuinka moni päättäjä on edes nähnyt kyseistä paikkaa? Onhan tässä heitetty ilmaan sellaistakin infoa, että tuskin tuolla alueella on edes asukkaita.

Torilta Muurlan kirkolle on suhtkoht sama matka kuin on torilta Inkereelle, mutta ei meille esim. mitään pyörätietä ole. Inkereelle on. Kesät talvet valaistu pyörätie Salosta. Inkereellä on uusi koulu, on kirjasto, on päiväkoti, on pankki, kaksi kauppaa jne. Taitaa olla niin, että Inkereellä on tällä hetkellä enemmän palveluja ja elämää kuin mitä on Muurlan keskustassa, mutta emme me muurlalaiset sitä paru. Me parumme vanhainkotien säilyttämisen puolesta, muittenkin kuin Kajalakodin. Ihan vaan siks, että se on inhimillistä ja tässä olemattomassa rahatilanteessa kaupungille se edullisin vaihtoehto 24 tuntisesti hoitoa tarvitsevien kaupungin ikäihmisten hyvään hoitamiseen!
He, jotka haluavat olla kotonaan, se on ok, mutta ne, jotka vanhainkotihoitoon haluavat, se heille suotakoon. Ei kaikilla vanhuksilla ole varaa palveluasumisiin!