Adressi Seinäjoki–Jyväskylä –välisen taajamajunaliikenteen supistamista vastaan

Vieras

/ #41 Matkustajamäärät!

02.10.2010 20:50

VR voisi julkistaa matkustaja määrät näissä junissa mitä ollaan lopettamassa. Olen varma siitä, että juuri näissä junissa on eniten matkustajia. Näiden lippu tulojen lisäksi VR saa myös valtion maksaman tuen. Tähän asti VR ei ole missään junien lopetus tapauksissa julkistanut matkustaja määriä! Hyvänä esimerkkinä Kemijärven yöjunan lopetus yritys. Tässä tapauksessa VR vääristeli matkusjamääriä ja vetosi liike salaisuuteen, että ei voi matkustajamääriä julkistaa. Tämä junayhteys onneksi saatiin pysymään kovan kansaistaistelun ansiosta. Jälkeenpäin selvisi, että näissä junissa oli huomattavan paljon matkustajia.

Tämä Jyväskylä-Seinäjoki-Jyväskylä juna vuorojen lopetus on VR:n tapa lopettaa koko rataosan liikenne. Tätä samaa VR:n käyttämää tapaa on käytetty aiemminkin. Esim Turku-Uusikaupunki rataosa on tästä hyvä esimerkki. Seuraava vaihe näiden junien lopetuksen jälkeen on jäljelle jäävien junien aikataulun muutos siten, että niiden junien jatkoyhteydet poistuvat. Näin saadaan näyttämään, että ei kannata.

Näiden lopettamisen sijaan kannattaisi VR:n markinoida näitä juna vuoroja ja järjestää tarjouksia jne. eli kehittää toimintaa jatkuvan supistamisen sijaan. Voitaisiin kerrankin ottaa oppia Ruotsista!!!!