Koiraveroa vastaan

Espoo

/ #5

27.03.2007 00:12

Sekarotuisen pennun omistajana pelästyin toden teolla koiraveroartikkelia (21. maaliskuuta 2007 Kaupunkilehti Vartti, Espoo). Hauvamme on juuri viisi kuukautta täyttänyt, kaikki rokotukset olemme asianmukaisesti käyneet laitattamassa. Missään, ei siis missään, eläinlääkärin vastaanotolla taikka eläinkaupoissa asioidessamme kukaan ole tullut edes maininneeksi koiraverosta.
Tähän asti olen elänyt siinä uskossa, että vain rekisteröityneistä rotukoirista joutuu sen kaikki maksamaan, asunpaikasta riippumatta.

Heti seuraavana päivänä tartuin puhelimeen ja soitin Kennelliittoon (Espoon keskustaan), jossa kertoivat veron kuuluvan jokaiselle koiralle, rodusta tai monirotuisuudesta riippumatta. Olin vain kuulemma soittanut väärään paikkaan, sillä Espoon kaupunki perii veron, eivät he. Eivät kuitenkaan osanneet kertoa suoraa puhelinnumeroa, vaan neuvoivat soittamaan kaupungin vaihteeseen ja sieltä pyytämään yhdistämään henkilölle, joka käsittelee koiraveroasioita.

Soitin vaihteeseen (samalla etsiessäni numeroa puhelinluettelosta tulin huomanneeksi, ettei Espoon kaupungin kohdalla löytynyt mainintaakaan koiraveroista). Asiaa käsittelevä naishenklö ei vastannut, vaikka vaihteen mukaan oli leimannut kellokorttinsa sisään jo kymmenen minuuttia sitten lounastauolta...Sain suoran numeron. Yritin itse, ei vastausta vaan yhdistyi uudelleen vaihteeseen, joka laittoi minut uudelleen kuuntelemaan vastaamatonta numeroa. Tartuin myöhemmin uudelleen puhelimeen ja tällä kerralla numero oli varattu. Ja taas yhdistyi vaihteeseen. Siinä sitten useiden minuuttien ajan kiittelin vaihdetta, kun vaihde oli ainoa, jonka toistuvan äänen kuulin:"Ja vielä hetki, olkaa hyvä."

Saatuani Espon kaupungin koiraveroasioita hoitavan (nähtävästi ainoan)henkilön viimeinkin puhelimeen, sain ilokseni kulla, ettei meidän hauvasta tule veroa maksettavaksi kuin vasta ensi vuonna; hauva kun oli syntynyt viime vuoden lokakuussa eikä siis ollut ehtinyt täyttää viittä kuukautta viime vuonna. Koiraverotkin kuulemma maksetaan aina vuosi jälkikäteen. Naishenkilö lupasi lähettää kaavakkeen kotiini koiraveron ilmoitusta varten. Olin todella iloinen, ettemme saaneet sanktioita näin myöhään ilmoittamisesta.

Myöhemmin jäädessäni pohtimaan tapahtuman kulkua, jäi moni asia askarruttamaan. Mitä jos en olisikaan sattunut lukemaan koiraveroartikkelia? Mitä jos lapset koiraa ulkoiluttaessaan olisivat joutuneet "veroratsian" kohteeksi? Miksei kukaan missään informoi koiraverosta, sen määrästä, pakollisuudesta taikka paikkakuntakohtaisuudesta? Kaikki (tai ainakin oletan, että kaikki) tietävät, että tienatessaan täytyy maksaa veroja, mutta mistä tietää uusi koiranomistaja, jos koskaan aiemmin ei ole koiraa ollut? Olettavat luultavimmin, että tiedämme...

Luin myös uudelleen em. artikkelin lehdestä, ja sitten "lainkuuliaisuuteni" alkoi hieman sapettamaan. Artikkelissa Espoon kaupungin taloushallintokeskuksen järjestelmäsihteeri Outi Nikkanen kertoo näin Espoon kaupungille suoritettujen koiraverojen käytöstä:"Koirapuistojen sijaan verosta saadut varat käytetään yleisiin menoihin, kuten kouluruokailuihin ja teiden kunnostuksiin." Mihin minun maksamani autoveroni sitten menevät...?

Toisaalta, jos asia oikein käännetään päälaelleen, eikö koirani terveydestä huolehtiminen täytyisi saada vähentää verotuksessa, jos kerran olen verovelvollinen? Sehän olisi silloin vain "harrastusvälineiden vuosittaiseen huoltoon" tarkoitettua menoa? Myös itse koiran hankkimisvähennys täytyisi tulla lainvoimaiseksi, sehän on vain "verotettavan harrastusvälineen hankintaa"? Entäs kaikki ruokakustannukset, lelut tarvikkeet ym. koulutukset? Kai niidenkin pitäisi olla verovähennyskelpoisia?

Asiasta vielä kiteytettynä; olisi todella reilua, että kaikki maksavat tai sitten kukaan ei maksa. Ja että koiraveroilla sitten myös tehtäisiin koirille koirien omia paikkoja ja juttuja (jokaiseen koiraverokuntaan ja -alueelle!!!), eikä mainosteta, "viime vuoden koiraverorahoilla ostimme Kaupungintalolle uudet verhot..."

Suunnilleen näin...