BUSSILINJOJEN 16 JA 18 LIIKENNÖINTI

Lisää suunnitteluaikaa

/ #32 Harkitse uudelleen, hyvä HSL

04.01.2012 01:52

Vähän pikaisesti HSL:n sivuja tutkittuani syntyi mielikuva, missä 14 ja 18 reitit kulkevat pitkät matkat päällekkäin eteläisessä Helsingissä ja edelleen vielä osittain raitiovaunu 3:kin kiskoilla? 18 uusi pyörähdys Merikadulla tuntuu aika keinotekoiselta, kun 14 pyyhältäisi aivan vierestä ohi. Miksei uusikin 14 voisi koukata Merikadun kautta ja 18 pysyä Kruununhaan reitillään??

Kuulostaa ontolta perustella linjojen radikaaleja siirtoja kaupungin ruuhkaisuudella: jos esimerkiksi Espa on ongelma, pitäisi ehkä harkita pysäköintirajoituksia tai harventaa väylää toistuvasti ahtauttaneita katutöitä. Jos taas halutaan minimoida 16 pysäkkipoikkeamista mahdollisesti aiheutuvia haittoja, linja voitaisiin tuoda vaikka reittiä Mariankatu - Aleksanterinkatu - Unioninkatu Pohjois-Esplanadille, jolloin Espalle jäisi ehkä vain yksi pysäkki. Mahdollisuuksia - parempiakin - on varmasti useita.

Kruununhakalaisten kohdalla bussien 16 ja 18 ehdotetut reittimuutokset ovat huonosti perusteltuja ja vaikuttavat siksi harkitsemattomilta - tai harkituilta jostain muusta kuin kaupunginosan asukkaita palvelevasta näkökulmasta. Kantakaupungin ikääntyvällä, usein autottomalla väestöllä on oikeus odottaa mielipiteidensä huomioimista arjen sujuvuuteen suunnitelluissa muutoksissa. Nuoremmat - ehkä lievästi kiroten - istunevat omiin autoihinsa. Ja yhä mittavimpiin ruuhkiin.

- Luottamus HSL:n suunnittelutyön järkevyyteen ja perusteellisuuteen taisi kyllä kadota jo kolmosen reitti- ja kirjainsekoilussa. Ovatko maailmasta loppumassa numerot?