BUSSILINJOJEN 16 JA 18 LIIKENNÖINTI

Johan

/ #50 Muutokset huonontavat Krunikkalaisten asemaa

06.01.2012 14:29

Liikennöintisuunnitelmassa esitetyt muutokset kantakaupungin bussilinjojen kohdalla huonontavat Kruununhaan asukkaiden asemaa kohtuuttomasti. Tällähetkellä linja 18 on vienyt näppärästi ristiin luoteeseen (Tölööseen ja Munkkiniemeen) ja linja 16 ristiin lounaaseen päin. Linjaa 18 käyttävät lukuisat töölöön ja meilahteen sekä kampin kautta espooseen kulkevat työmatkalaiset, kuten myös töölööseen suuntaavat ruotsinkieliset lukiolaiset. Linja 16 toimii tärkeänä yhteytenä viiskulman terveysasemalle.

Korvaavaksi linjaksi esitetään linjaa 55 joka veisi rautatieasemalle, jonne muutenkin pääsee kävellen tai kaisaniemenkatua pitkin kulkevilla linja-autoilla.

On varsin harkitsematonta että suunnitelmassa esitetään että linjan 18 eteläinen päätepysäkki sijaitsisi merisatamassa. Etelähelsingistä pääsee jokatapauksessa Töölööseen päin myös linjoilla 14 ja 24. Täten Kruunuhakalaiset olisivat varsin toisarvoisessa asemassa suhteessa eteläisessä kantakaupungissa asuviin.

Mikäli 16 ja 18 linjat viedään pois Kruununhaasta, pyytäisin että "korvaavaa" linjaa 55 ei kuitenkaan liikennöitäisi Kruununhaan läpi Liisankatua pitkin. Esitetyttä tavalla, linja 55 ei palvelisi asukkaita mutta aiheuttaisi silti melua ja turhaa trafiikkia.