VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Vieras

/ #81 Varautumista vanhenemiseen

05.10.2010 21:09

Milloin salolaiset ottavat vastuuta omasta vanhenemisestaan? Jos asuu periferiassa, ei voi olettaa, että bussi kurvaa omalle pihalle ja tuo palvelut kotiin. Ympäristö voi invalisoida ihmistä, asettaa muiden avun varaan, aivan turhaan.

Appivanhempani tekivät konkreettisesti niin, että kun tuli ikää, he muuttivat lähemmäksi palveluja ja nauttivat eläkepäivistään ovasti. Nyt anoppini ei ole myöskään leskeksi jäätyään kokonaan toisten avun varassa.

Moni iäkäs haluaa asua kotona, niin pitkään kuin se on mahdollista - ja se heille suotakoon- ja kun eivät pärjää kotona- saavat toivottavsti sellaisen ympäristön, että siellä viihdytään ja pystytään heitä hoitamaan, asiallisissa tiloissa, ammattitaitoisten ja koulutettujen työntekijöiden turvin. Mielestäni se ei olisi Kajala, johon haluaisin omat ikääntyneeni sijoittaa, kaikki kunnia siellä koulutettuille hoitajille, teette arvokasta työtä huonoissa työolosuhteissa. Käykääpä kirjoittajat vertaamassa hieman eri paikkoja!