VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Valitse nimimerkki

/ #1108 Naiivia

13.01.2012 12:01

Media syyttää provosoivista kuvista kettu- ja sikatiloilla, mutta silloin kun kyse omista lemmikeistä kuvat on ok. Faktoja ihmiset, ei kiihkoilua. Puoletkaan teitä ei tiedä Suomen tämän hetkisestä luonnontilasta mitään.

On totta, että sekä sudet, että karhut tulevat nykyistä enemmän ihmisten luokse. Mutta mikä on syy? Tihentynyt kantako pelkästään? Ei. Suden kannalta on olennaista muistaa se, että on hyvin vahvasti laumaeläin, mutta Suomessa laumat on pidetty hajoitettuna. Suomessa ei ole siis ollut pitkään aikaa enää elintilaa niiden normaalille käyttäytymiselle. Ja yhä enemmän niiltä viedään reviirit, että ruuat. Yksinäinen susi ei onnistu kaatamaan hirveä, joka taas laumalta onnistuu ja siitä jää syötävää pitkäksi aikaa. Hirvikanta on suomessa romahtanut. Niitä on metsästetty aivan liikaa. Tänä vuonna kaatolupia jäi paljon käyttämättä, koska hirviä ei vain yksinkertaisesti ollut. Mitä ihmettä te odotette susien syövän? Käpyjä? Jokainen eläin tulee helpon ruuan äärelle nälkäisenä. Myös ihminen. Porot, koirat, yksinliikkuvat ovat helppoja kohteita.

Jos hävitämme suden kokonaan Suomen luonnosta, mikä on seuraava? Hirvet aiheuttavat kolareita vuosittain. Ehkä olisi parempi nekin hävittää. Niitäkin löytyy Venäjältä. Tai kenties karhut? Myös Venäjä omistaa montaa erirotua niitä. Peurat? Ilvekset? Ketut? Majavat? Jänikset? Kaikki aiheuttavat tuhoja ihmisille, koska me olemme ihan väärässä paikassa ja ihan väärillä elintavoilla. Me emme osaa jakaa luonnon kanssa. Meidän pitää yrittää hallita sitä. Se ei onnistu, sillä ihminen ei ole ravintoketjun huippu. Hän itse vain asettanut itsensä sinne. Ette ole sanoneet suoraan toki, että kannat pitäisi kokonaan hävittää, mutta niin siinä käy, kun me emme jätä niille elinmahdollisuutta.

Kunnioittakaa metsää ja luontoa. Se ei ole mikään puutarha, jossa jokaisen on lupa kulkea miten sattuu ja vaatia turvallisuutta. Se on Suomen luonnon koti. Me emme enää arvosta sitä tai tule sen kanssa toimeen. Ennen vanhaan ihmiset sanoivat "Älä mene metsään, siellä paha sinut vie." Meidän pitäisi edelleen ottaa oppia vanhasta. Onneksi teille sentään jää turistelle näytettäväksi Kolin ja Kuusamon maisemat, jos ette niitäkin pilaa lopullisesti hiihtokeskuksilla ja lomamökeillä. Ranuan eläintarhassa sitten susipari saa olla esillä.

Ja itsehän en asu Helsingissä, en kolmosen sisäpuolella, vaan pohjoisessa ja liikun metsässä paljon koiran kanssa.