Hollolan lukio säilytettävä

Vieras

/ #31 Lukion vaikutus talouteen ei ole pelkästään negatiivinen

14.10.2010 11:16

Puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta asiaa tarkasteltuna Hollolan lukion lopettaminen ei välttämättä edes tule edulliseksi Hollolan kunnan kannalta. Lyhyellä aikavälillä varmasti saadaan säästöjä, mutta kuinka käy pitkässä juoksussa? Kaikki nyt ja heti -mentaliteetilla säästettäisiin kiinteistö- ja palkkakuluissa ynnä muissa, mutta lukio vaikuttaa kunnan ilmapiiriin ja houkuttelevuuteen - lukion lopettaminen tekisi näille asioille hallaa.

Kuinka nykyiset ja potentiaaliset lapsiperheet - jo nyt Hollolassa asuvat sekä muuttoa pohtivat - tulevat suhtautumaan lukiottomaan Hollolan kuntaan? Positiivisemmin, vai kenties negatiivisemmin? Entä minkälaisessa sosioekonomisessa asemassa olevat perheet karsastaisivat kaikkein eniten lukiotonta kuntaa? Sellaiset, joilla on kykyä tuoda eniten rahaa verotuloina ja liiketoiminnan ylläpitäjinä kunnalle.

Toki onhan siellä suhteellisen lähellä Lahdessa lukioita joissa olisi mahdollista käydä opiskelemassa. Vaan sepä ei ole lähimainkaan sama asia kuin kunnan oma lukio, jonne on lyhyt ja vähemmän stressaava matka mennä ja tulla sekä saa aamullakin nukkua pitempään jaksaakseen opiskella paremmin.

Tokkopa lukion lopettamisella mitään pitkän aikavälin hyötyä saataisiin - yhtä hyvin voisi kaivaa kuoppaa jalkojensa alle.