Hollolan lukio säilytettävä

Vieras

/ #55 Lukio säilytettävä Hollolassa

15.10.2010 20:44

Mielestäni Hollolassa tulisi nyt miettiä sitä, minkälaisen kuvan saavat kotikunnastaan hollolalaiset nuoret, mahdolliset tulevaisuuden veronmaksajat, jos lukio lopetetaan? Hollola on elinvoimainen kunta, ja nuoret niitä, joihin kunnan tulisi panostaa. En myöskään usko, että kunta, jossa kouluja lopetetaan houkuttelee lapsiperheitä.

Itse Hollolassa asuneena, mutta lukion Lahdessa käyneenä, olen ehdottomasti sitä mieltä, että Hollolan lukio tulisi säilyttää. Aikanaan pitkän harkinnan jälkeen päädyin lahtelaiseen urheilulukioon, koska tarvitsin joustavuutta opiskeluun harrastukseni takia.
Matkustaminen Lahteen seutukortilla maksaa kuukaudessa yli 70 euroa, jos koulumatkaa ei kerry yli kymmentä kilometriä. Täten esimerkiksi Salpakankaalla tai kuntakeskuksessa asuvat eivät saa kelan tukea koulumatkoihinsa. Myös koulupäivän pituus pitenee, kun siihen lisätään bussimatkat sekä bussin odottaminen. Bussi kun ei aina tule juuri silloin, kun koulu loppuu. Matkustaminen on suoraan pois opiskeluajasta. Erityisen huonossa tilanteessa ovat lukiolaiset, jotka joutuvat vaihtamaan koulua kesken opiskelun. Miten heidän opiskeluillensa käy?

Useat ystäväni ja veljeni ovat kehuneet Hollolan lukion yhteisöllisyyttä ja aktiivisuutta, ilmapiiri lukiossa on erittäin opiskelijaystävällinen. Myös lukion suhtautuminen ympäristöasioihin on esimerkillistä, ja monen suuremmankin lukion tulisi ottaa heidän toiminnastaan mallia. Pienillä lukioilla on paljon vahvuuksia, joita suurilla lukioilla ei ole.

Hollolaisilla nuorilla, jotka haluavat opiskella omassa kotikunnassaan tulee tarjota tämä mahdollisuus. Mielestäni on ajattelematonta olla panostamatta nuoriin, koska tulevaisuus on todellakin heidän käsissään. Ja kun itse valmistun muutaman vuoden päästä, juuri tällaiset asiat vaikuttavat, työllistymisen lisäksi, uuden kotikunnan valitsemisessa.