Hollolan lukio säilytettävä

Vieras

/ #74 Valmistelun taso on laskenut Hollolassa - siitä tämä sössinki

18.10.2010 10:56

Kun lukee tiistaisen sivistyslautakunnan esityslistaa (löytyy kunnan sivuilta), täytyy haikaillen muistella Niittyviidan ja (pj) Pärnäsen aikoja. Perusteluosa on asian suuruuteen liittyen mitätön, eikä siinä juuri puututa lukio-opetukseen kuin yhdessä kappaleessa:
"Hollolan kunnan lukio on hyvä peruslukio, jonka toimintaa on supistettu lukuvuoden 2010 alusta lukien muuttamalla lukio kolmesarjaisesta kaksisarjaiseksi. Tämä on pienentänyt lukion sisäänottoa 60 opiskelijaan. Päijät-Hämeen seutukunnalla on tehty vuosia suunnitelmia seudullisista lukiopalveluista. Yhtenä vaihtoehtona Hollolalle olisi luopua omasta lukiosta ja tarkastella lukiopalveluiden saatavuuden varmistaminen yhteistyössä Lahden kaupungin kanssa. "

Lukion lopettaminen todetaan "yhdeksi vaihtoehdoksi" mutta kappas vain, se onkin ainoa vaihtoehto yksivirkkeisessä päätösesityksessä: "Sivistyslautakunta päättää, että käynnistetään selvitys mitä omasta lukiotoiminnasta luopuminen tarkoittaisi opiskelijan näkökulmasta, miten toiminnasta luopuminen voitaisiin to-teuttaa ja millä aikataululla."

Paljolta porulta olisi säästytty jo sillä että oltaisiin päätetty selvittää lukio-opetuksen vaihtoehdot Hollolan osalta, yhtenä vaihtoehtona koulun lakkauttaminen. Nyt näyttää siltä, että ainakin virkamiehen silmissä päätös on tehty ja nyt vain tarvitaan perustelut. Toivottavasti sivistyslautakunta on tarpeeksi sivistynyt ainakin selvittämään vaihtoehtoja laajemmalti ja päätymään kuntalaisten kannalta parhaaseen ratkaisuun.