Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #82 Kirkkoharjun säästämiselle ei ole laillisia esteitä

21.10.2010 12:01

Kunnan päässä ao. kunta-Sorola sopimus todettiin julkiseksi ja sieltä todettiin, että asiakirjan sisällöstä voidaan antaa tieto suullisesti tai kirjallisesti (myös kopiona). Sain kopion eli se siitä.

Sopimuksessa ei mielestäni tullut esiin juurikaan mitään uutta. Sorolan osayleiskaavaan on siis varattu mahdollisuus asemakaavoittaa Mäntyveräjän jatkeeksi kerrostaloja 12 000 kerros-m2 verran. On kuitenkin muistettava, että yleiskaava ei pakota mihinkään, antaa vain mahdollisuuden (myös suojelevaan suuntaan).

Mielenkiintoista on, että sopimuksen lopussa on maininta, että "tätä sopimusta voidaan muuttaa myöhemmin sopijaosapuolten yhteisesti hyväksymällä tavalla". Eli uudet sopimusneuvottelut harjun suojelemiseksi ja maanvaihdon totetuttamiseksi vastaavine rakennusoikeuksineen on täysin mahdollista! Kuten aiemmin sanoin, tahdosta on kaikki kiinni ja kuntalaisten puolelta sen on jo ilmaissut lähes 1200 nettiadressin kirjoittajaa!

On jälleen ehdotettu, että Kirkkoharjun säästämistä kannattavat maksaisivat kaikki viulut tai että tehtäisiin keräys Kirkkoharjun puolesta. Koska Pro Kirkkoharju haluaa säästää Kirkkoharjun koskemattomana kaikille yhteisenä (ei vain itselleen), säästämisestä koituvat mahdolliset kulut kuuluvat tietenkin ensisijassa kunnalle eli meille kaikille. Näin on kaikissa muissakin kunnallisissa kuluissa. Uimahallinkin 12-13 miljoonaa euroa maksoimme me kaikki eikä vain hallin käyttäjät. Koulutkin ja niiden laajennukset me maksamme yhteisesti, ei vain koulua käyvien lasten vanhemmat. Tätä kutsutaan kunnallisdemokratiaksi.

Keräys Kirkkoharjun puolesta on tietenkin mahdollista ja siihenkin voidaan tarvittaessa mennä, mutta tuskin se olisi asian ratkaisu. Tarvitaan valtuuston kauaskantoinen, viisas päätös Kirkkoharjun puolesta.

Kaikki puhuvat kauniisti luonnon ja harjujen suojelusta. Nyt on aika näyttää, että siihen Kangasala sitoutuu ihan konkreettisesti. Tämän tahtotilan on siis Pro Kirkkoharju -adressissa ilmaissut jo lähes 1200 ihmistä. Lisätuki ei ole pahasta, joten nimi vain rohkeasti adressiin.