Muumit pois mäkkäristä

marja schunemann
mikkeli

/ #3 muumitko pois mäkkäristä?

17.04.2007 06:13

Olen jo isoäiti-ikäinen enkä ole aikaisemmin ollut netissä kommentoimassa mitään. Sunnuntaina luin tästä adressista lehdestä ja ajattelin sanoa mielipiteeni minäkin. Nyt tullessani kommenttisivuille kävin katsomassa, mistä kaikista aiheista ihmiset ottavat kantaa ja allekirjoittelevat adresseja. Jo on aikoihin eletty.
Maailmassa on isoja huolenaiheita,ilmaston lämpeneminen, lapsityövoiman käyttö, puhumattakaan lapsiprostituutiosta tai sodista ja muista julmuuksista. Me täällä suomalaisessa lintukodossa elämme niin turvallisesti, että meillä on aikaa (ja halua?) ihmetellä muumeja mäkkärissä.
Isoäidit lukivat Muuminsa Tove Jansonin kirjoista, ja hahmot olivat kyllä eri muumit. Nykyinen pullamössösukupolvi tuntee japanilaisten näkemyksen muumeista.
Onko nyt kysymys rotu-, heimo- tai kansallisuusasiasta? Saisiko Hesburger samalla tuotevalikoimalla käyttää Muumeja?
Tunteeko nämä adressivouhottajat McDonalds'in tuomintaa. Millä suomalaisella ravintolalla tai ketjulla on yhtä kauan ollut toiminnassa esim ympäristöohjelma? Mihin mäkkäri syyllistyy sellaiseen, mitä suomalaiset ravintolat eivät muka tee? Moralisoidaanko lapsiystävällisyyttä ja lapsille suuntautuvaa markkinointia? Katsokaa tarkemmin mainontaa ja toimintaa kokonaisuutena.
Omalla kohdalla kysymys on valinnoista. Itsekin käyn lastenlasten kanssa silloin tällöin mäkkärissä, valitsen salaatin tai ruishampurilaisen, lapset ottavat mitä haluavat. Jos adressin syy on roskaruoka, katsokaa seuraavalla kauppareissulla, mitä omaan ostoskoriin kertyy.