Uutta kallista mopokortti uudistusta ei saa toteuttaa

JJ
Vieras

/ #59 Jeesh

21.10.2010 21:25

Uudistusta kannatan tietyllä varauksella..
Jos/kun nämä pakolliset käsittely ja ajotunnit tulevat, myös mopojen rakenteellinen nopeus olisi syytä nostaa 60km/h ja kokonaan pois kevyen liikenteen väylältä autojen sekaan. Samalla saataisiin paranneltua kevyen liikenteen väylän turvallisuutta. Myös virittäminen vähentyisi sekä mopojen elinkaari pidentyisi, kun mopoja ei tarvitsisi enää suomessa erikseen kurittaa -> mahdollisuus saada hyväkuntoinen käytetty mopo.

Autokoulussa ajettuna mopokortin hinta olisi 500e, mutta opetusluvalla sen saisi edelleen n.100e hintaluokkaan, jonka ei tuntuisi olevan ylivoimaista 15-kesäiselle. Opetuslupahan käytännössä menisi niin, että jompikumpi huoltajista kävisi tekemässä jonkin asteen teoriakokeen katsastusasemalla ja sen jälkeen valvoisi, että nuori opettelee ajamaan mopoa ennen ajokokeeseen menoa.

Siis kannatan uudistusta ehdottomasti, mutta samalla täytyisi mopot saada pois kevyenliikenteen väylältä autoilijoiden sekaan.