Vastustamme ajokorttiuudistusta!

Vieras, mutta v.tun vihainen sellainen

/ #5 Re: Opiskelua

22.10.2010 08:23

#3: Juha Hyvönen - Opiskelua

Tuskinpa tällä Vehviläisen koulutuksella mihinkään "erikoistilanteisiin" saadaan valmiuksia. Kunnon ajokoulutus liikkuu aivan eri hintaluokassa, ja panos-tuotossuhde on tavallisen kaupunkiautoilijan kannalta heikko.

Määräaikaisuus on silkkaa simputusta niin ajokorteissa kuin aseluvissakin. Edes tsaari ei pystynyt samaan! Asian voi ymmärtää ikähaitarin yläpäässä, jossa kyky liikkua autolla esim. tutun reitin ulkopuolella alkaa heikentyä. Tällöin voidaan tarvita lisäopetusta tai jopa ajo-oikeuteen puuttuminen.

Vapaa liikkuminen on kansalaisoikeus, jota yksityisautoilu harvaan asutussa ja heikon julkisen liikenteen maassamme tukee. Siihen ei ole syytä kovin vahvasti puuttua. Ministeri ei ole jumala, joka voi lopettaa liikennekuolemat, vaikka niin saattaa tyhmässä päässään luullakin. Autoilun kansalaisoikeudellisen luonteen vuoksi autoilijoiden osaamisessa ja suorituskyvyssä on väistämättä suuri toleranssi, mutta vaihtoehtona on Pohjois-Korean malli, jossa oikeus liikkumiseen on vain eliitillä.

Ministeri Vehviläinen voisi myös kertoa, mistä työssäkäyvät ja perheelliset löytävät aikaikkunan lisäajotunneille ja tutkinnoille muutaman vuoden välein? Ei töistä pääse tuollaiseen virka-aikana, ei edes virkamies!