Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #86 Kaavat eivät pakota rakentamaan

22.10.2010 12:41

Vastaus numeroille 84 ja 85 yllä:

Mikään kaava ei pakota rakentamaan: antaa mahdollisuuden muttei pakota. Rakentamispakkoa ei vaadi edes maankäyttölaki. Jos mummun mökin tontille kaavoitetaan kerrostalo, ei mummun ole pakko myydä taloaan kerrostalon tieltä. Saa asua talossaan vaikka 30v. Jos sitten esim. perikunta huomaa, että tontille saa rakentaa kerrostalon, se voi euron kuvat silmissään hakea ao. kerrostalolle rakennuslupaa.

Nyt kuntalaisten on hyvä huomata, että ao. Mäntyveräjän aluetta (kortteli 96) ei ole mikään pakko asemakaavoittaa. Jos olisi, se olisi jouduttu toteuttamaan jo lähes 20v. sitten Sorolan osayleiskaavan hyväksymisen yhteydessä.

Kaikkia kaavoja voidaa muuttaa, myös Sorolan osayleiskaavaa. Jos kuntalaisilla ja valtuustolla on selvä halu säästää Kirkkoharju, kunta voi hyvin avata Sorolan perikunnan kanssa neuvottelut uudelleen ja sopia esim. maanvaihdosta vastaavine rakennusoikeuksineen esim. lukion alueelle. Näin ei loukata Sorolan etuja, rakennusyhtiöt pääsevät aikanaa rakentamaan ja Kirkkoharju säästyy. Tällöin ao. alue kannattaa merkitä osayleiskaavaan VL-merkinnällä (virkistys-liikunta), aivan kuin muukin osa Kirkkoharjua on merkitty, eikä mitää asemakaavaa tarvita. Ja varmasti se olisi maakuntakaavan mukainen.

Joskus tuntuu, että tälle palstalle kirjoittavilla Kirkkoharjun rakentamista kannattavilla, kuten numerot 83 ja 84 yllä, olisi enemmänkin kyseessä periaatteesta "oikeuteen rakentaa" kuin ehdoin tahdoin tarkoituksesta pilata Kirkkoharju. Aivan kuin kyseessä olisi pelko, että jos nyt ei rakentamista kannata, niin kohta ei saa rakentaa enää minnekään. Tämä pelko on turha. Pro Kirkkoharjun motto alusta alkaen on ollut: Rakentaa saa, muttei Kirkkoharjuun.
Hyvällä yhteistyöllä ja valtuuston viisaudella voidaan sekä rakentaa että säästää Kirkkoharju.