Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #90 Vastaus numeroille 87 ja 88: Kirkkoharju voidaan suojella

24.10.2010 19:17

Kuten yllä olen jo moneen otteeseen todennut (eikä kukaan ole tätä edes yrittänyt lakeihin tmv. vedoten kumota), Sorolan osayleiskaava vuodelta 1992 antaa mahdollisuuden, muttei pakota rakentamaan kerrostaloja Kirkkoharjun pohjoisrinteelle. Jos pakkoa olisi ollut, asemakaava ja kerrostalot olisi runnottu alueelle jo tuolloin.
Kaavoittaminen on siis askel kohti rakentamista, mutta etenkin osayleiskaavatasolla ollessaan se ei pakota mihinkään.

Koska harjunsuojelu ja luonnonsuojelu yleensäkin on 20 vuodessa edistynyt merkittävästi, Soralan osayleiskaava on tältä noin 2.9ha Kirkkoharjualueen osalta otettava uudelleen tarkasteluun ja muutettava se VL-alueeksi (virkistys-liikunta-alue, kuten muukin osa Kirkkoharjua jo on). Paras tapa kunnan kannalta edetä lienee tehdä selkeät maanvaihdoehdotukset Sorolalle vastaavine rakennusoikeuksineen (kunnalta löytyy useita soveltuvia vaihtoalueita). Silloin kaikki voittavat. Tässä menettelytavassa ei ole mitään uutta tai mullistavaa, se on kunnissa ilmeisesti jopa aika tavallista. Kysymys on pelkästään tahdosta, jota toivon (yhdessä jo 1200 nettiadressimme allekirjoittaneen kanssa!) valtuutetuillemme runsaasti tätä Kirkkoharjua säästävää tahtoa.

Alueen nykyisten omistajien mielipiteitä olisi mukava lukea esim. Kangasalan Sanomien sivuilta. Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa, että Sorolan perikunta ei ymmärtäisi, miten hieno ja tärkeä asia kuntalaisille eheä Kirkkoharju on. Jos näin, niin tällöin heillä ei voi olla sitä vastaan, että tehdään ym. maanvaihdot tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti.

Kunnan ja Sorolan välinen sopimus on julkinen ja sen kopion saa kunnan arkistosihteeri Arja Justanderilta (puh. 377 7212). En tunne lainsäändäntöä siita, voisiko sen laittaa myös tänne nettisivuille, joten en sitä tee (en kyllä myöskään osaa tehdä sitä teknisesti). Mutta, kuten yllä kommentissani 82 jo esitin, Kirkkoharjun suojeluun kerrostalorakentamiselta sopimuksen lukeminen ei tuonut mitään merkittävää uutta eli ei mitään sellaista, joka pakottaisi rakentamaan. Näyttääkin entistä enemmän siltä, että jos tahtoa riittää, Kirkkoharju voidaan säästää! Allekirjoittamalla tämä nettiadressi kuntalaisten tahtotila sen kuin vahvistuu.