Emme hyväksy Pirttipuron myyntiä

IkiOtso

/ #9 "Aallon pohjalta aallon harjalle"

30.01.2012 10:16

"Asioista tavallisesti perillä olevat tahot" kommentoivat "mutu" tuntumalla Otavan Otsojen pientä jäsenmäärää tiloihin varrattuna. Olen Otsojen perustajajäsen vuodesta 1959 . Otavan Otsot on perustettu nuorten omasta aloitteesta, eikä "byrokratian rattaista". Edellinen lippukunta Savilahden Siniset kaatui Otavassa seurakunnan palkatun nuoriso-ohjaajan passiivisuuteen. Kuuluin siihenkin. Toimin Otavan Otsoissa vartiojohjajana, rahastonhoitajana ja lippukunnan varajohtajana. Tämän jälkeen olen paikkakuntalaisena seurannut Otsojen toimintaa ja jäsenmäärän kehitystä vuosittain. Jäsenmäärä on vaihdellut paristakymmenestä aina lähelle sataan partiolaiseen. Ei voida puhua mistään vakioluvusta Otsojen jäseninä. Yleensä partioon on tulossa enemmin uusia varhaisnuoria , kun vapaaehtoisten johtajien puutteen vuoksi voidaan ottaa. Osa uusista partiolaisista jää vuosiksi partioon ja heistä kasvaa uusia ohjaajia. Tämä on tosiasia ja näin tulevaisuus on taattu. Kävin "kuunteluoppilaana" Otavan Otsojen johtajapalaverissa viikko sitten. Ensi syksyn tilanne partiotoiminnan aktivoitumiseksi Otavassa näyttää hyvältä. Pitkään partiossa olleet motivoituneen partiojohtajat ovat saaneet opintonsa päätökseen ja ovat valmiit jatkamaan vapaaehtoistyötä nuorten parissa. Annetaan heidän pitää Pirttipuronsa. Se on Otavan ja seurakunnan etu pitkällä tähtäimellä nuorisotyön hyväksi. Vaapaaehtoistyössä on "hengen paloa", jota ei aina ole palkkatyötään nuorten kanssa tekevissä.

Raimo Virtanen
IkiOtso