Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #99 Kirkkoharjun suojelulla on valtava kannatus

28.10.2010 10:04

On aika lapsellista verrata nettiadressin allekirjoitusten lukumäärää kunnan asukaslukuun ja väittää kannatuksen olevan aika pieni. Kuten numero 98 yllä itse toteaa, läheskään kaikki eivät käytä nettiä. Mm. Kangasalan sotaveteraanit ovat tällä palstalla ilmaisseet kannattavansa suojelua, mutta heistä moni ei käytä nettiä. Monet eläkeläiset eivät osaa mennä nettiin (moni on minulle soittanut ja kysellyt käsilistoja), saman perheen jäsenistä saattaa laittaa nimensä listalle vain perheen isä jne jne. Esimerkiksi lapset, vammaiset, vanhukset jne. ovat siis helposti nettilistojen ulkopuolella.

Jos halutaan tietää kannattajien ja vastustajien todellinen suhde, täytyy asiasta tehdä kuntaäänestys. Se olisi mitä ilmeisimmin murskavoitto harjun suojelijoille. Kangasalan Sanomat teki joki aika sitten Kirkkoharju-juttunsa yhteydessä pienen katuhaastattelun 4 satunnaiselle kuntalaisille ja tulos oli aika selvä: kaikki olivat harjun suojelun kannalla. Valtuutetuista 12 oli ilmaissut 15.10.2010 mennessä KS:lle kantansa ja heistä 10 kannatti Kirkkoharjun suojelua. Nämä luvut ovat niitä todellisia harjun suojelun kannattajien/vastustajien vertailulukuja.

Pro Kirkkoharjulla on jo vähän yli kuukaudessa reilusti yli 1200 allekirjoitusta, mikä on todellisuudessa paikallisadressien ehdotonta huippua! Se on poikkeuksellisen vahva viesti päättäjille, että Kirkkoharjua ei saa tuhota. Harjujen suojelulla on yleisestikin huomattava valtakunnallinen merkitys, olkoot siitä Kangasala myönteinen esimerkki.

On mielenkiintoista, että ne harvat harjun tuohoamisen kannattajat esiintyvät lähes poikkeuksetta nimimerkillä. Oma nimi reilusti mielipiteensä taakse olisi paljon reilumpaa. Jos heitä olisi paljon, heidän kannattaisi perustaa oma nettiadressinsa, niin sitten nähtäisiin, monta nimeä sinne tulisi. Todennäköisesti vain
muutama hassu, kukapa sitä nyt Kirkkoharjun repimisestä haluaisi itselleen julkista häpeää.

On totta, että nettiadresseihin on helppo laittaa nimensä, tai joskus on tarve tehdä allekirjoitus jopa nimettömänä. Täytyy kuitenkin muistaa, että esim. Pro Kirkkoharjussa valtaosa on ihan omalla nimellä olevia tunnistettavia kuntalaisia ja muita Kirkkoharjun virkistyskäyttäjiä ja suojelua kannattavia. Tarvittaessa ao. nettiadressiin voidaan hakea myös perinteiset allekirjoitukset.

No maksaako Kirkkoharjun pohjoisrinteen suojelu rakentamiselta mitään? Totta kai, muttei ylettömästi. Maanvaihto on siitä hyvä keino, että siinä ei tarvitse neuvotella senhetkistä tarkkaa hintalappua ao. maa-alueelle eikä käteinen liiku. Numero 98 yllä kysyy haluatko luopua miljoonasta eurosta. Nyt on hyvä muistaa, että kyseessä on kunnan eikä kenenkään yksityisen voimavaroista. Kunnalle esim. miljoona ei ole ylettömästi: uimahalli esim. maksoi 12-13 miljoonaa ja päälle tulee nyt joka vuosi 0.5 miljoonan käyttökulut. Nyt voisi siis olla vuorossa pienempi, kertaluonteinen satsaus harjujemme ja luontoliikunnan puolesta.