Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #120 Kirkkoharjun suojelussa maanvaihto on hyvä vaihtoehto

31.10.2010 17:10

Kirkkoharjun säästäminen järjettömältä repimiseltä ja rakentamiselta on tärkeintä ja se saa myös maksaa, kunhan summa on oikeudenmukainen ja kohtuullinen kaikille osapuolille.

Motto "Rakentaa saa muttei Kirkkoharjuun" on mielestäni edelleen varsin käypä, varsinkin kun laitetaan paino sanalle "harjuun" eli tähän rakentamattomaan osaan hienoa harjuamme. Lukion alueen osalta Kirkkoharju on ollut rakennettuna jo yli 50v., joten se on valitettavasti jo mennyttä eikä siihen harjua enää takaisin saa. Turhaa on siis saivarrella moton sanamuodosta, kun jokainen varmaan tietää mitä Pro Kirkkoharjun motto tarkoittaa.

On hyvä, jos kunnalla on sellainenkin valttikortti kuin etuosto-oikeus käytössään. Siihen tuskin tarvinnee mennä, koska valtuustolla on myös aiemmin mainittu valtti eli kaavoitusmonopoli hallussaan. Ilman kaavoitusmonopolin haltijan tahtoa Kirkkoharjuun tai muuallekaan ei asemakaavoiteta yhtään mitään. Tämä on kaikkien hyvä ymmärtää. Lopulta me kuntalaiset valtuuston kautta päätämme minne annetaan lupa rakentaa ja minne ei. Ja tuskinpa alueen nykyomistajatkaan haluavat ehdoin tahdoin hävittää ao. osan Kirkkoharjun pohjoisrinnettä. Heille kysymys lienee puhtaasti taloudellinen, jolloin se intressi heille täytyy turvata muualta esim. näillä ehdotetuilla maanvaihtojärjestelyillä.

Mielestäni maanvaihtoa on aivan turha kavahtaa ja yrittää loppuun asti perätä ao. Mäntyveräjän alueen hintaa. Jos molemmilta osapuolilta löytyy hyvä tahto säästää Kirkkoharju, niin silloin varmasti löytyy vastaava vaihtomaa vastaavine rakennusoikeuksineen.

Yllä esitettiin ao. alueelle (kerrosneliöineen) esim. hintaa 300€/m2 eli yhteensä 300€/m2 x 12000m2 eli 3 600 000€ (3.6milj.€).
Kuulostaa aika kovalta hinnalta pelkästä tontista rakennusoikeuksineen, kun esim. koko valtaisa 40ha Pikonlinnaa alue järvenrantoineen ja massiivisine kiinteistöineen myytiin sairaanhoitopiirin toimesta hintaan 6.2milj.€. Ja nyt sinne ollaan kaavoittamassa rakennusoikeutta runsaasti lisää.

Itse asiassa näitä hintoja voi itse kukin heitellä aika kevyesti laidasta laitaan. Luulenpa, että jos ym. etuosto-oikeustilanteeseen jouduttaisiin, summa olisi selvästi alhaisempi eli mikähän rak.yhtiö maksaisi pelkästä ao. tontista 3.6milj.€? Jos maksaisi, niin taitaisi tulla Mäntyveräjään aika kalliita kerrostaloasuntoja ...

Kuten aiemmin totesin, maanvaihdossa on se hyvä puoli, että tarkkaa hintalappua ei tarvitse maalle määrittää itse vaihtotilanteessa eikä käteistä kulu. Hinnan saisi sitten Sorolan perikunta aikanaan tietää, kun vaihtomaansa rakennusoikeuksineen jollekin rakennusyhtiölle kauppaisi.

Pro Kirkkoharjulla on vähän yli kuukaudessa jo 1300(!) allekirjoitusta, mikä osoittaa meidän tavallisten kuntalaisten
vahvan tahdon säilyttää Kirkkoharju meille kaikille yhteisenä virkistysalueena ja Kangasalan todellisena luonnonmaamerkkinä. Tällaista tahdonilmaisua ei voi mikään demokraattinen elin ohittaa, joten toivon valtuustolta viisautta ja kauaskatseisuutta aloittaa maanvaihtoneuvottelut Sorolan perikunnan kanssa mahdollisimman pian.