Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #1784 Tuomioja ja Lähi-itä

15.02.2012 22:48

Tuomioja ja Lähi-itä

Vuonna 2001 israelilaiset poliitikot mukaanlukien ulkoministeri Shimon Peres arvostelivat kovin sanoin Tuomiojan lausuntoja hänen haastattelussaan Suomen Kuvalehdessä. Tuomioja oli verrannut palestiinalaisten kohtelua juutalaisten kokemuksiin 1930-luvun Saksassa.[14]

Suomen EU-puheenjohtajuus sattui Libanonin sodan aikaan, jolloin Tuomioja toimi aktiivisesti pääasiassa Ranskan tuella aselevon saamiseksi Hizbollahin ja Israelin kesken.

Suomen kriisinhallintavaroja lisättiin yllättävän tilanteen myötä, ja Ranskan tapaan Suomi osallistui Etelä-Libanonin vakauttamiseen pääasiassa rakentajapioneerein, koska Israel järjesti Dan Haluzin johdolla strategiseksi katsottavia pommituksia siltoja, tienristeyksiä, viestiyhteyksiä ja vesilaitoksia vastaan.

Tuomiojan Israelin suhteisiin vaikuttanut asia oli kaasutunnistimien vientikielto Israelille.

Israel oli Suomen ulkopoliittisen linjauksen mukaan sotaa käyvä maa, johon ei pidä viedä sotatarvikkeita eikä kaksoiskäyttöön kelpaavia tarvikkeita.

Kyse ei kuitenkaan ollut kuin kahden kappaleen erästä, jolla ei olisi ollut käyttöä väestönsuojelussa, mutta olisi ollut käytettävissä tuotteen tutkimiseen ja jäljittelyyn.

Tämän seurauksena Tuomiojan sähköpostiin tuli tuhansittain roskapostia, joiden Tuomioja uskoi olleen peräisin Israelin ulkoministeriöistä.

Kauppasuhteet Israelin kanssa olivat muutoin normaalit.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…