Koiraveroa vastaan

Katri Ojaniemi

/ #7

13.05.2007 20:44

Miksi kissaihmiset eivät nyt ymmärtäneet tämän kissa-koira-esimerkin ponttia?

Sillä tuskin tarkoitettiin sisällä eläviä kissoja. Sitä tosiasiaa, että ulkokissat asioivat usein lasten hiekkalaatikoille, ette tekään voi kiistää. Tietenkin kissa valitsee asioimispaikakseen sen mielestä sopivimman ja hikkelaatikko taitaa olla pohjaltaan melkoisen mieluisa. Kissan ulosteista voi kuitenkin olla terveydellistä haittaa ja käsittääkseni se voi olla hyivnkin haitallista esimerkiksi raskaan oleville naisille. Sisäkissat ovat asia erikseen, samoin ne kissat jokta ulkoilevat valvotusti ja hallinnassa (= valjaissa).

Koiravero on todellakin turha, sillä sillä ei aina edistetä koirien asioita ollenkaan. Meilläkin päin on kyllä koiravero (muisttaakseni jotain 40€), mutta missään ei ole kakkapusseja, saati roskiksia. Ja sitten ihmetellään kun jätöksiä ei siivota? Itse jättäisin mieluusti koiraveron maksamatta ja käyttäisin senkin rahan vaikka sitten niiden kakkapussien ostamiseen.

Koiravero on muinainen jäänne ajalta, jolloin toimivaa rabiesrokotusta ei vielä ollut. Tämän perusteella siis myös ulkokissoja pitäisi verottaa, sillä yhtä lailla ne voivat saada rabiestartunnan. Rabiesta ei kuitenkaan ole Suomessa tavattu koirilla yli kymmeneen vuoteen, joten veron tarpeellisuus on sis olematon.

Terveisin, Katri ojaniemi