Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #179 Valimo ja maanvaihto

05.11.2010 11:24

Mäntyveräjän koskemattomaan harjuun kaavaillut kerrosneliöt (n.250 asukasta) voidaan hyvin mahduttaa esim. tulevalle Valimon alueelle (suunniteltu 1000-2000 asukasta), koska kuten yllä sanottu, se on jo valmiiksi kaivettu vanha soramonttu ja asunnot siellä vain siistisivät Valimon alueen nykymaisemaa. Kunnallakin lienee Valimon alueella maanomistusta? Muitakin hyviä rakennuspaikkoja löytyy (Ks. aiemmat komenttini yllä).

Yllä kysytään minulta, miksi maanvaihto. Olen siihen jo aiemmissa viesteissä vastannut, mutta kerrataan pyydettäessä:

Maanvaihto on yksi tapa saada Mäntyveräjän jatke Kirkkoharjusta harjunsuojelun piiriin. Toki muitakin vaihtoehtoja löytyy, kuten käteinen, aivan kuten yllä on esitetty. Kirkkoharjun säästämisen kannalta näen maanvaihdossa hyvinä puolina sen, että:

1. Silloin Mäntyveräjää ei tarvitse asemakaavoittaa eikä mennä siten tarjouskilpailuihin eikä ilmeisesti vähän ongelmallisiin kunnan etuosto-oikeuksiin. Samalla ko. alue voidaan merkitä osayleiskaavassa VL-alueeksi (virkistys ja liikunta).

2. Ao. 2.9ha maa-alueelle ei tarvitse neuvotteluissa Sorolan kanssa määrittää sillä hetkellä käypää hintaa eikä siis käyttää käteistä rahaa, vaan neuvotteluissa haetaan enemminkin sopiva vaihto-alue tai alueet vastaavinen rakennusoikeuksineen. Jos halu hyvään vaihtoneuvottelujen lopputulokseen on aidosti olemassa, sopiva maa tai maat ja kerroneliöt varmasti löytyvät. Maanvaihtoja on tehty Suomessa ennenkin.

3. Kun kunnalla on jo nytkin monta aluetta kerrostaloille suunnittelutyön alla, niin vaikka vähän lisäämällä kerrosneliöitä niille vaihtoon sopiville alueille, jonne se voidaan hyvin tehdä, saadaan kunnan todelliset kulut Mäntyveräjän osalta rahakauppaa selvästi pienemmäksi. Jos esim. laajalta Valimon alueelta löytyy kunnan maata, niin sinne voidaan sijoittaa rakennusoikeutta niin, että Mäntyveräjän kerrosneliöt saadaan sinne mukaan. Taitavalla tiivistämisellä kaavoitusmonopolin haltija pystyy siis minimoimaan Kirkkoharjun säästämisestä itselleen aiheutuvia kuluja. Harju säästyy, Sorala saa omansa eli kaikki voittavat.

Kuten joskus jo aivan alussa uumoilin, pelkästä tahdosta on kaikki lopulta kiinni. Uskon ja toivon, että kunnan päättäjiltä tämä pitkäntähtäimen sijoitustahto löytyy.