Petteri Helisten Oulu-Koillismaan pelastusjohtajaksi

Oulun palomiesyhdistys ry

/ #8 Miksi Adressi perustettiin?

06.11.2010 10:17

Oulun palomiesyhdistys on 2.11.2010 perustanut adressin, jotta Oulu-Koillismaan pelastuslaitokselle saadaan valittua kokenein ja osaavin pelastusjohtaja. Adressiin voivat osallistua Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen työntekijät sekä sivutoimiset ja vapaaehtoiset perheineen. Allekirjoittaneiden mielestä Petteri Helisten tulee valita siitä syystä, että hän on hakijoista paras ja kykenee uudistamaan Oulu-Koillismaan pelastuslaitosta tavoitteiden ja haasteiden mukaisesti kohti tulevaisuutta. Oulun palomiesyhdistys katsoo, että hän valintaansa puoltavat mm. seuraavat seikat:

- hänellä on pitkä (yli 18 vuotta) turvallisuusalan ja julkishallinnon johtamiskokemus
- hän on saanut runsaasti johtamiskoulutusta ja suorittanut valtionhallinnon laajan työhyvinvoinnin kehittäjäkoulutuksen (KAIKU-kehittäjäkoulutus)
- hänellä on kokemusta muutosten läpiviemisestä ja johtamisesta, mm. Valtion pelastuskoulun ja Pelastusopiston ja Pohjois-Savon hätäkeskuksen perustaminen. Pohjois-Savon hätäkeskus toimii erittäin hyvin ja on vakiinnuttanut paikkansa hätäkeskusten kärjessä siitä huolimatta, että toiminta on edelleen voimakkaassa kehittämisen vaiheessa.
- hänellä on kokemusta toiminnan suunnittelusta niukkenevien resurssien tilanteessa (valtionhallinnon tuottavuusohjelmavaatimukset); realistinen käsitys toimintojen yhteensovittamisesta ja priorisoinnista
- hänellä on laaja viranomaisyhteistyöverkosto, hätäkeskus on verkostoitunut erittäin voimakkaasti: pelastus-, poliisi-, terveys- ja sosiaalitoimi, ministeriöt (SM, STM), Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, kunnat, VPK.
- hän on reilu ja pidetty johtaja aikaisemmissa työpaikoissa
- näyttöjä: Pohjois-Savon hätäkeskus on 1. sijalla vertailtaessa hätäkeskusten työhyvinvoinnin tilaa (uusin VM-Baro -työilmapiiritutkimus); hätäkeskuksen työilmapiiri ja yhteishenki ovat erittäin hyvät

Allekirjoittaneet ovat pelastuslaitoksen palomiehiä, sairaankuljettajia, alipäällystöä, päällystöä, sivutoimisia, vapaaehtoisia ja palokunnasta jo eläkkeelle siirtyneitä työntekijöitä perheineen. Allekirjoittaneet edustavat Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen kaikkia kuntia.

Adressi tullaan luovuttamaan johtokunnalle ennen kokousta kokonaisuudessaan. Koska osa allekirjoittaneista haluaa pysyä nimettömänä, yhdistys vaatii adressissa olevien nimien julistamista salaiseksi.

Mikäli Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen johtokunta haluaa uudistaa ja kehittää pelastuslaitosta kohti tulevaisuutta, tulee Petteri Helisten valita pelastusjohtajaksi. Lisäksi on syytä huomioida, että muiden virkaa hakeneiden ammatillinen kokemus jää edelleen laitoksen käyttöön.