Adressi Päivi Räsäsen erottamiseksi ministerinvirasta

Vieras

/ #1126 Kiellot ja rajoitukset eivät ratkaise ongelmaa

21.02.2012 14:52

Se on jo aikapäiviä sitten nähty että lähes aina tälläisillä rajoituksilla ja kielloilla ammutaan omaan jalkaan ja niistä aiheutuu enemmän haittaa kuin hyötyä. Todellisuus on se, että ongelmat vähenevät vain siten että alkoholia käyttävät (erityisesti ongelmajuojat, liikaa juovat, ne joille oma juominen aiheuttaa vaaraa itselle tai muille, rähinöintiä ,häiriköintiä, haittaa omaa elämää jne jne) muuttavat omaa alkoholin kulutustaan (osata lopettaa ajoissa ja käyttää vain kohtuudellisesti ympäri päihin juomisen sijaan ja pidetään välissä niitäkin hetkiä kun ei oteta mitään, niille joille alkoholi sovi edes pienissäkään määrin.. mahdollisesti kokonaan luopuminen) ja suhtautumistaan omaan juomiseen, humalassa oleva ei välttämättä itse huomaa millä tavalla tila itseensä vaikuttaa tai muihin ,ja harvempi tietää missä promilleissa saatetaan mennään 'kun ei tunnu siltä että olisi kova humala' vaikka todellisuudessa saattaisi olla isotkin promillet eikä porukka nyt kesken illan harrastaa puhalluskokeita. Niin ja muistettaisiin ettei aleta painostamaan tai tyrkyttämään jos joku ei juo ollenkaan. (itsellä kokemusta on omaa kokemusta siitä kun on yritetty tyrkyttää ottamaan kalja, vaikka oli tullut ilnaistua ettei haluta)

Mutta se että asia on niin ei tarkoita sitä että ihmiset niin tekisi oikeasti, koska se toimii loppujen lopuksi vain perustuessaan vapaaehtoisuuteen ja tehdyssä päätöksessä pitäytymiseen. Sellaista joka ei itse näe tai tiedosta tekemässään mitään ongelmaa on hyvin vaikeaa/lähes mahdotonta pakottaa muuttumaan tai muuttamaan tapojaan, sellainen joka haluaa haluamansa keinolla millä hyvänsä löytää/kaivaa kyllä jonkun keinon vaikka kuinka esteltäisiin ja yritettäisiin kieltää. Joillakin toki voi olla mopo niin pahasti lähtenyt käsistä että avuksi kyllä tarvitaan väkisellä vieroittamista, mutta jos vieroituksen lopuksi henkilö itse ei yhäkään halua vapaaehtoisesti muuttua tai ei osaa pysyä mahdollisessa päätöksessään, mopo lähes varmasti lähtee käsistä uudestaan.