Adressi Päivi Räsäsen erottamiseksi ministerinvirasta

Alanammattilainen ja vastuullinen anniskelija

/ #2173 Ihmetyttää

01.03.2012 23:26

Todellakin ihmetyttää se miten ihmiset mieltää ravintolat alkoholiongelmien "aluksi ja juureksi" Suomen valtakunnan rajojen sisällä tapahtuvasta verotettavasta alkoholin myynnistä tapahtuu noin 10% ravintoloissa. Eli melkein 90% ostetaan Alkosta tai vähittäistavaraliikkeistä.
Itse ravintola-alalla työskentelevänä en näe sitä asiaa niin että ravintolat ovat täynnä juoppoja tai että ne ruokkisivat suomalaista "on pakko juoda kaikki ja tappiin asti"-asennetta.
Lakihan velvoittaa meitä anniskelemaan vastuullisesti.
Ja Suomi on pullollaan yökerhoissa työskenteleviä alan ammattilaisia jotka nauttivat töittensä tekemisestä yöaikaan, miten käy heidän jos yökerhojen aukioloajoista leikataan 1/4 osa tai 1/3 osa pois? En henkilökohtaisesti halua tehdä kuin ilta tai yötöitä ja sielunveljiäni tai kohtalo tovereita on aika paljon suomenmaalla...
Eikä mielestäni ravintoloiden aukiolon lyhentäminen toisi ihmisiä aikaisemmin ravintoloihin kun on kyse siitä että kaikki muukin toiminta on siirtynyt myöhempään. Esim saunassa käyminen illallis ruokailut ja pelkästään töistä pääseminen on siirtynyt nyky-yhteiskunnassa paljon myöhempään ajankohtaan vuorokaudessa kuin mitä se oli esim 20 vuotta sitten.
Itse näen valtion rajun puuttumisen ja rajoittamisen ravintoiden anniskeluun (joka siis on 10% maan alkoholin myynnistä) uppiniskaisena ja vanhoillisena. Johan sen näkee keski-euroopasta että pääset baariin jopa 16-vuotiaana mutta et saa edes olutta kaksikymppisenä kaupasta, koska ravintolassa tapahtuva anniskelu tapahtuu valvonnan alaisena osaavien ammattilaisten käsissä.
Myönnän itse että olen alkoholinsuurkuluttaja. Siis jos minun alkoholin kulutus mitattaisiin yhteiskunnan normien mukaan. Mutta en ole jäänyt töistä pois tai jättänyt töitä suorittamatta alkoholin nauttimisen takia tai no jos ei muutamaa nuoruuden törttöilyä lasketa.
Ja jos mietin edellistä vuotta josta tein siis töitä n. 11 kk niin se että jouduttiin siihen ravintolaan tai sen välittömään läheisyyteen soittamaan poliisi avustaan mahtuu kahden käden sormiin. Se montako kertaa huomasin/näin poliisin puuttuvan johonkin ilta/yöaikaan asuinpaikkani ympäristössä ei ole laskettavissa todella lyhyellä matematiikallani.
Mutta en nyt paljoa enempää jaksa ruotia sielun maailmaani tästä asiasta vaan sulkemaan pubin puolta ja siirryn iloisin mielin juottama... palvelemaan asiakkaita yökerhon puolelle pilkkuun asti.