Kotihoidontukea ei saa lyhentää

Päivähoidon työntekijä

/ #135 Järkyttävää!!

03.03.2012 00:51

Itse olen ollut päivähoidossa töissä ja alle 3-vuotiaiden ryhmässä niin tiedän todella, mitä päivähoito on nykyään! Olen muutenkin ollut siitä todella huolissani ja nyt vielä tämä. Työntekijöiden kuormittuminen, sairaspoissaolot ja se että sijaisia EI juuri oteta puutteellisten resurssien takia EI lisää lasten hyvinvointia! Jos jo työolosuhteet monissa päivähoitopaikoissa ovat kuormittavat ja työntekijät uupuneita niin miten voimme sanoa, että lapset voivat siellä hyvin! Toki on hyviä hoitopaikkoja, mutta suurin syy miksi itse haluan olla kotona siihen asti kun lapsi on 3v on juuri se, että päivähoidon olosuhteet muuttuvat jatkuvasti kurjemmiksi tiukentuneiden resurssien myötä! Ja näistä asioista EI puhuta.. Kuka työntekijä kertoo vanhemmalle joka hakee tarhasta pikkuistaan, että "joo meiltä on koko vkon ollut yksi työntekijä pois ja kaikki 12 alle kolmevuotiasta paikalla, mutta sijaista ei ole palkattu kun on sijaiskielto".. Puhumattakaan siitä, että työntekijöiden vähyyden tai henkisen jaksamisen kuormittumisen myötä myös lapsen kohtaaminen/aito välittävä läsnäolo kärsii! Syliä ei ole eikä riitä näillä puitteilla!
Paljon on myös puhuttu siitä miten rankkoja pitkät hoitopäivät pienille ovat.. Ja siitä kuinka alle 3-vuotias ei ole kykenevä vastaanottamaan monia vuorovaikutuskontakteja.. Päivähoidossa pyritään juuri siksi enenevässä määrin pienryhmätoimintaan ja omahoitajuuteen, jotta lapsi saisi toimintarauhan ja yhden tutun turvallisen aikuisen, johon kiintyä. Ja me kaikki tiedämme miten tärkeä merkitys kiintymyssuhteella on lapsen lehitykselle! Ongelma on vain siinä, että näitä hyviä asioita on mahdoton toteuttaa lapsen edun mukaisesti koska resursseja ei ole! Päivähoidon ongelma on myös hoitajien vaihtuvuus.. Ja tämä vaihtuvuus johtuu juuri pitkälti työolosuhteista! 12 lapsen ryhmissä työskentelee 3 työntekijää. Iltapäivisin lapsia hoitaa 2 aikuista, kun aamuvuorolainen lähtee kotiin. Siihen päälle ryhmään yksi tai kaksi vaativampaa lasta, jotka sitovat/vaativat yhden aikuisen jatkuvan läsnäolon niin tälläin 10 muuta lasta hoitaa yksi hoitaja! Mikäli näistä 10 osa ei kävele niin jokainen voi itse miettiä, minkälaisia esim uloslähdöt ovat tällä porukalla kahden työntekijän kera. Tämä ei millään lailla tue pienten lasten hyvinvointia! Mikäli päivähoidon puitteet saataisiin kuntoon, asia voisi olla toisenlainen. Me emme saa antaa yhteiskunnan viedä lapsilta pois sitä, mikä on heidän hyvinvointinsa perusedellytys! Yksikään hoitaja, ei edes hyvä sellainen, voi korvata lapsen äitiä/isää! Pienen lapsen paras paikka on kotona! Ja tätä pitää tukea jatkossakin!