Kotihoidontukea ei saa lyhentää

Pienen pojan äiti

/ #371 Hullua..

10.03.2012 15:57

Itse olen päiväkodissa työskennellyt, useammssa oikeastaan, ja täysin sitä mieltä olen ettei todellakaan ole varsinkaan alle 3-vuotiaalle sopiva paikka. Lapsen ensimmäiset vuodet ovat tärkeimmät siinä mielessä että lapsi tarvitsee rakkautta, turvaa ja tukea turvalliseen ja tasapainoiseen kasvamiseen, eikä tätä voi saavuttaa muutoin kuin vanhemman hellässä hoidossa. Mielestäni se on lapselle liian kova paikka, joutua "suureen yhteisöön" kun ei vielä ymmärrä asioita niin että osaisi erinlaiset tapahtumat käsitellä oikein. Pieni lapsi helposti kokee turvattomuutta ilman vanhempien läsnäoloa. Kotihoidossa lapsi saa vanhemmaltaan täyden huomion ja täten voi vanhempi pitää huolen lapsen tarpeista 100%. Päivähoidossa lapsi joutuu jakamaan huomion ja tarpeensa kymmenien muiden lasten kanssa ja voi kokea kauheaa turvattomuuden tunnetta eikä osaa välttämättä sitä ilmaista. Päivähoidossa olevat lapset valitettavasti sairastavat reippaasti enemmän entä kotihoidossa olevat, ja se on sekä lapselle että aikuiselle rankkaa jos puhutaan hyvinkin pienestä lapsesta joka ei niin hyvin ymmärrä. Tasapainoisin ja turvallisin ensivuosien paikka lapselle on kotona, niin yksinkertaista se on. Niin pienen ei tarvitse kohdata sitä julmaa maailmaa mitä päiväkodeissakin esiintyy (syrjinnät ja huomionpuute). Esikouluikänen on jo tarpeeksi iso ymmärtämään ja puollustamaan itseään, muutaman vuoden ikäinen ei. Minä mielummin olen vaikka sosiaalitoimeentuella entä laitan pienen lapseni päiväkotiin!