Mopokortti-ikää ei muuteta

Vieras

/ #62 Oikeus mopolla ajoon 15 vuotialla

14.11.2010 10:44

Lainsäätäjien viimeaikaiset puheet mopoiän nostosta ovat järjettömiä. On täysin käsittämätöntä että normaalit mopot ja mopoautot mahtuvat samaan lakiin. Mielestäni mopoauto valttien tukkona on riskitekijä jota tuleekin miettiä. Sen sijaan moposkootteri joka helpottaa nuorten harrastuksissa käyntiä ja liikkumista joka paikkaan voisi olla mielestäni jo kypsällä nuorella ennen 15 vuoden ikää.
Oma tyttäreni asuu äidin luona noin 10 km:n päässä ja on nyt 13,5 vuotta. Hän on odottanut mopokorttia jo vuoden ja nyt väläytellään iän nostoa. Hänen korttinsa ja mopoilu helpottaisi hänen elämäänsä harrastuksineen ja sukkuloinnissa kahden kodin välillä merkittävästi.
Mutta eihän nämä meidän tollot lainsäätäjät tajua mistään mitään. Tulkitaan tilastoja ja toimitaan jonkoun käyrän mukaan joka ei muuten useinkaan pidä paikkansa. Poliisikin on Suomessa usein hyvin kyllästynyt lakeihin joiden valvonta tuottaa aivan turhaa työtä tai on osittain hankalaa.
Minun tyttäreni ajaa mopolla sitten laittomasti jos ikää nostetaan.