Kotihoidontukea ei saa lyhentää

Ottakaa selvää

/ #377 Tuki jos lapsi ei kunnallisessa päivähoidossa, ei liity siihen onko vanhemmat kotona vai työssä

12.03.2012 22:06

Moni ei tosiaan edes ymmärrä mitä kotihoidontuki tarkoittaa. Kotihoidontuki on tuki jonka perhe saa jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa - sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko äiti tai isä työssä vai ei. Päivähoidon voi järjestää monella tapaa, minkä kotihoidontuki mahdollistaa. Eli kotihoidontuki ei tarkoita että äidin tai isän olisi istuttava kotona ja elätettävä itsensä sillä pienellä tuella. Se on vain korvaus jos järjestää jonkun muun hoitomuodon kuin kunnallinen päiävkoti.

Kotihoidon tukea ei makseta siksi että äiti tai isä jää kotiin lapsen/lasten kanssa, vaan kotihoidontuella tuetaan sitä että lasta ei laiteta kunnalliseen päivähoitoon. Muita hoitomuotoja on monia, esim yksityisen päivähoidon järjestäminen jne. Ei kaikki kotihoidontukea saavat ole kotona istuvia, vaan monet on työssä vaikka lapsi ei päiväkodissa olekaan.

Jos kotihoidontukea pitää leikata, leikataan sitten kunnallista päivähoitoakin - ei kuulosta hyvältä, eihän?

Jälleen kerran: kotihoidontuki ei vielä tarkoita, että olisi työelämästä pois. Kotihoidontukea maksetaan kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa eikä sillä ole mitään tekemistä hoitovapaan tai työttömyyden kanssa.