Ei sikatehdasta Nousiaisiin

/ #191 Re: Sikalan puolustajat heikoilla

05.04.2012 15:24

#186: Adressin aloittaja - Sikalan puolustajat heikoilla

Alla on adressin aloittajan haastattelusta. Ei voi muuta kuin nauraa tätä katkeruutta, kun omaa tilaa ei pystytä kehittämään kannattavaksi niin ei saa sitten ketään toinenkaan viljelijä pyrkiä myös tulevaisuudessa kannattavaan tuotantoon.

Maitotila seuraa kauhulla EU:n ”terveystarkastusta”

Kotimaa | Turun Sanomat 20.11.2008 01:31
HARRI KAVÉN

Maskussa maitoa tuottavat Seija Kairinen ja Jarmo Koslonen ovat Suomen kansallisessa tukijärjestelmässä vähäosaisia, kun maidon tuki pohjoisilla tukialueilla on 3-10-kertainen Etelä-Suomen tukeen verrattuna.

Nyt uhkana on EU:n maatalouspolitiikan terveystarkastukseksi kutsuttu uudistus, jonka pelätään sulkevan loputkin eteläsuomalaiset navetat vuoden 2015 jälkeen.

Maitokiintiöiden lakkauttaminen lisää tuotantoa Euroopan suotuisilla alueilla, jolloin maidon hinta laskee arvioiden mukaan 10-30 prosenttia.

Vähimmilläänkin alennus merkitsee maskulaiselle tilalle noin 20 000 euron menetystä vuodessa. Ministeriössä on kaavailtu tappion korvaukseksi lypsylehmäpalkkiota, joka olisi sata euroa eläintä kohden. Korvaus olisi vain neljännes tappiosta. Kiintiöpalkkion poistumisesta tilalle koituu 11 000 euron vuosittainen tappio.

- Olimme suunnitelleet navetan laajennusta, mutta hanke on nyt jäissä. Ikävä vain, että suunnitelmiin kului tuhansia euroja, Seija Kairinen sanoo.

Kotieläintiloja on neuvottu kasvamaan, jotta tehokkuus ratkaisisi kiintiöiden poistumisesta aiheutuvat ongelmat. Kairinen ja Koslonen toteavat kuitenkin, että Varsinais-Suomessa pelto on jo niin kallista, että tilakokoa on erittäin vaikea kasvattaa.

Hankkeen laskelmat oli tehty vuonna 1999 ja niiden mukaan navetasta piti tulla kannattava. EU:n ja kansallisen politiikan keinoin kannattavuudelta on pudonnut pohja.

- Jos olisimme tienneet silloin totuuden, olisi navetta jäänyt rakentamatta. Koemme, että meitä on huijattu.