Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Vieras

/ #108 hmm

22.11.2010 12:03

Olen lukenut näitä kommentteja jo jonkin aikaa, itse katson välillä kyseisen herran ohjelmia ja ne ovat erittäin mielenkiintoisia. Mielestäni Cesar ei satuta koiria saati pieksä tai pahoinpitele. Jos ette tiedä pahoinpitelyn ja koulutuksen eroa niin lukekaapa vaikka viime aikaiset uutiset koirista joita on roikotettu parvekkeelta.
Olen samaa mieltä monen kanssa että koiran kasvattamisessa ei ole kyse alistamisesta, mielestäni kyse on sääntöjen asettamisesta. Koira ei ymmärrä jos sinä lässytät sille että "Musti älä pure lässynlässynlää" puhe on koiralle ihan samanlaista pölpötystä kuin kaikki äänet. Äänen paineita se ymmärtää, kieltosana tulee tietyllä paineella jne.. Ja se myös aistii ihmisten asenteet, jos se huomaa että ihminen joka sitä "kouluttaa" on herkkä ja lässyttävä eikä osaa asettaa rajoja se rikkoo niitä ja kun ei saa rangaistusta se pitää sitä ihan hyväksyttävänä. Aivan sama on lapsien kasvattamisessa, jos pieni kullannuppusi rikkoo hänelle asetettuja sääntöjä sinä rankaiset häntä (pistät nurkkaan häpeämään ym..) jos et rankaise niin kasvatat sillon kauhean rakkarin. Sama on koirissa, jos et aseta rajoja ja saa koiraasi oppimaan kunnioittamaan sääntöjä ja itseäsi vaarannat silloin kaikki ympärillä olevasi ihmiset, koska koirasi voi hyökätä heidän kimppuunsa ja vahingoittaa heitä.
Itse en ole mikään ammattilainen, minulla on cockerspanieli joka oli toisella omistajalla aikaisemmin ja se alistettiin niin pahasti että se pelkäsi kaikkea mikä liikkui, teki tarpeensa sisälle ja piti puremista leikkinä eikä päässyt päivittäin lenkille vaan sen maailma käsitti takapihan. Kun se tuli minulle minä asetin sille säännöt, jos se ei niitä totellut rankaisin sitä, kuten otin niskavilloista kiinni ja kielsin, en siis pyöritellyt pitkin pituuksia tai saanut sitä uikuttamaan vaan otin napakasti kiinni ja vein sen pois huoneesta, pian se oppi mitä sai tehdä ja mitä ei. Nyt minulla on tasapainoinen kolmivuotias reipas poika joka pääsee lenkille aina kun tahtoo, saa hyppiä ja temmeltää pihalla, kotona se saa levätä,leikkiä, se saa hellyyttä, lämpöä, ruokaa ja huomiota ja kun tulee vieraita se saa niiltä hellyyttä ja huomiota ja kun pikku lapset tulee sen lähelle ja repii sitä turkista se tietää että minä tulen ja pelastan sen tilanteesta ja vien lapset pois ennen kun sen täytyy puolustaa itseään, jos siis jotkut lapsi vieraat näin tekevät. Asia on yksinkertainen ja helppo. Ja kaiken lisäksi se tajuaa myös sen, että sillä on oma reviirinsä jossa se on pomo ja sen reviiriä myös kunnioitetaan, ja se myös tajuaa että minä olen pomo ja minulle on turha ruveta isottelemaan.
Mutta niin, mielestäni Cesar hoitaa sellasia koiria jotka ovat erittäin agressiivisia tai ovat muuten kasvatuksensa puutteen myötä seonneet ja mielestäni hän ei ole kertaakaan pahoinpidellyt koiraa vaan asetttanut rajat ja opettanut että jos koira rikkoo niitä se myös saa siitä rangaistuksen.
Mielestäni on naurettavaa edes väittää, että hän mitenkään satuttaisi koiria tai muuta vastaavaa. Enemmän minä noita ohjelmia katsoessani pelkään noita koiria ja kauhistelen miten ne on edes päästetty tuohon tilaan kuin sitä että Cesar tulee ja pelastaa koiran ja monen ihmisen hengen asettamalla koiralle rajat.
Näiden kommenttien perusteella en yhtään ihmettele minkä takia uutisissa usein on juttuja miten koirat hyökkäävät lenkkeilijöitten ja pienten lasten kimppuun ja sitten vielä kehataan itkeä sitä "kun meidän Musti nyt joudutaan lopettamaan kun se puri naapurin Erkkiä" menkäähän ihmiset ihteenne ja ajatelkaa kenelle te teette enemmän hallaa koiran väärällä kasvatuksella.
Ja meninköhän nyt hieman sivuraitteille.
Mutta pointti on se että tälläisiä turhanpäiväisiä ja naurettavia adresseja en todellakaan aio allekirjoittaa, mieluummin allekirjoitan adressin vaikkapa niille Irlanninsettereille jotka heitettiin parvekkeelta taannoin alas, ettei niitä palautettaisi omistajalleen tai sitten vaikkapa adressin sille että eläinrääkkääjille tulisi kovemmat rangaistukset.
Koska on olemassa oikeastikin eläinten pahoinpitelyä ja satuttamista ja jos te lukisitte uutisia te huomaisitte että tuo Cesarin koirien kouluttaminen EI sitä ole.